Projekt Roboscientists – europejskie warsztaty z robotyki

Czworo nauczycieli z „Kwiatka” – Wojciech Cebula (koordynator), Marzena Dziurzyńska (wsparcie językowe) i informatycy (Marek Braun i Andrzej Zarychta) – uczestniczyło w warsztatach z zakresu robotyki i programowania platformy Arduino. Szkolenie odbyło się w stolicy Grecji – Atenach. Dlaczego tak daleko? Bo nasza szkoła uczestniczy w międzynarodowym projekcie RoboScientists prowadzonego przez Politechnikę Warszawską w ramach programu Erazmus+.Oprócz Polski, uczestniczy w nim Grecja, Łotwa i Cypr – cztery szkoły i cztery uniwersytety oraz firma Engino.net produkująca zaawansowane edukacyjne zestawy konstrukcyjne sterowane mikroprocesorowo.Podczas trzech dni nasi nauczyciele tworzyli interaktywne obiekty na bazie platformy Ardiuno. Najpierw należało skonstruować część elektroniczną projektu, a następnie napisać program komputerowy, który „ożywi” obiekt. Na koniec uczestnicy wykonywali obudowę, mając do dyspozycji nożyczki, kleje, taśmy klejące i powszechnie dostępne materiały, np. jednorazowe kubeczki, słomki, karton, spinacze biurowe itp. Nasza ekipa była bezkonkurencyjna w tej kwestii, o czym przeczytacie w dalszej części tekstu.

Pierwszy projekt – „Smart Light” – był rodzajem inteligentnego oświetlenia zmierzchowego. Dioda LED miała się zapalać przy słabym świetle otoczenia po wykryciu ruchu. Tego typu systemy można kupić w sklepie, ale sztuką jest wykonać coś takiego samodzielnie. Nasi nauczyciele już to potrafią J. W dodatku całość wzbudziła spory aplauz – szczególnie Greków ­– gdyż wykonana była jako stylizacja starożytnych ruin. Efekty można podziwiać na zdjęciu poniżej.

Drugi projekt nazywał się „Theremin”. Tak się nazywa jeden z najstarszych instrumentów elektronicznych. Gra się na nim bezdotykowo. Podczas zajęć w Atenach do jego budowy, oprócz Arduino, wykorzystano fotorezystor i ultradźwiękowy czujnik odległości. Jedną ręką ustawiało się wysokość tonu, drugą – czas trwania dźwięku.

Instrument w wykonaniu naszych nauczycieli zyskał oryginalną formę mini-fortepianu, czym znów wzbudził duże zainteresowanie pozostałych ekip. Wyobraźnia zespołu z „Kwiatka” była nie do pobicia.

Trzeci projekt polegał na zbudowaniu ze specjalnego zestawu konstrukcyjnego (przypominającego klocki Lego) modelu inteligentnego domu wyposażonego w serwomechanizmy i czujniki. Nauczyciele z „Kwiatka” uporali się z tym zadaniem – jak zwykle –najszybciej.

Wszystkie ćwiczenia, które nauczyciele wykonują podczas tych warsztatów (teraz w Atenach i wcześniej w Warszawie w kwietniu br.), będą realizowane z wybranymi grupami uczniów już w tym roku szkolnym. Przygotowywane są kolejne spotkania na Łotwie i Cyprze. Dzięki nim już od obecnego roku szkolnego uczniowie dębickiego „Kwiatka” będą uczyć się robotyki. Projekt dotyczy nie tylko technikum, ale i liceum.

Projekt RoboScientists ma na celu zainspirowanie uczniów szkół średnich do zdobywania wiedzy i umiejętności z dziedzin STEM (nauki ścisłe, technologia, inżynieria i matematyka). Uczniowie będą zachęcani do konstruowania własnych robotycznych projektów, eksplorując jednocześnie zagadnienia z mechaniki, elektroniki, programowania, fizyki i innych dyscyplin związanych ze STEM.Aby ułatwić im „edukacyjne przygody”, opracowywane są zestawy scenariuszy projektowych, narzędzi, filmów i samouczków technicznych.

Projekt koncentruje się również na rozwoju zawodowym nauczycieli w nauczaniu STEM i wspiera aktualizację ich umiejętności merytorycznych i dydaktycznych. Warsztaty odbywają się metodą zespołową wzbogaconą o eksperymenty i twórcze konstruowanie.  Kluczowe dla RoboSciencesists jestwzmocnienie ducha majsterkowania (zrób to sam) i z tego powodu program szkolenia nauczycieli został wzbogacony o inspirujące historie i studia przypadków oraz dobre praktyki ze świata biznesu.

W ramach projektu nauczyciele będą prowadzić innowacyjne lekcje z  wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Uczniowie nauczą się tworzyć robotyczne konstrukcje i tworzyć sterujące nimi oprogramowanie. Oprócz naszej szkoły w projekcie udział bierze XXXI Liceum Ogólnokształcące w Łodzi. Podczas międzynarodowych wizyt nauczyciele poznają specyfikę edukacji i kulturę poszczególnych krajów.

Konstruowanie robotów, tworzenie szkolnych klubów STEM i prezentowanie w inspirujący sposób swoich osiągnięć, mogą stanowić podstawę, na której uczniowie mogą stworzyć ścieżkę uczenia się i rozwoju zawodowego. Pomoże im to w znaczący sposób zgłębić dyscypliny STEM oraz rozwinąć sposób myślenia o kreatywności i innowacji jako elementów niezbędnych w rozwijaniu zaawansowanych technologii.

Były to już drugie warsztaty RoboSciencists (pierwsze odbyły się w kwietniu br. w Warszawie, w ramach których dodatkowo uczestniczyli z naszej Ewelina Bizoń i Waldemar Lipiński). Następne spotkania odbędą się w Rydze i na Cyprze.