KONCEPCJA PRACY

ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 IM. E. KWIATKOWSKIEGO

NA LATA 2011 -2016

 

I. WSTĘP

Opracowanie niniejszej koncepcji pracy Zespołu Szkół nr 2 na najbliższe 5 lat zostało oparte na:

  1. obowiązującym prawie oświatowym oraz strategii edukacyjnej powiatu Dębicy,
  2. diagnozie sytuacji szkoły na I półrocze roku 2010/11,
  3. opracowanych programach i projektach realizowanych w szkole,
  4. wnioskach zgłaszanych przez środowisko szkolne w trakcie rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami i uczniami,
  5. własnych planów rozwoju szkoły.

W zakresie diagnozy stanu faktycznego na dzień 11.01.2011  analizie poddano:

  1. bazę szkoły,
  2. kadrę pedagogiczną,
  3. sytuację dydaktyczną i wychowawczo – opiekuńczą,

Działania planowane na najbliższe pięć lat mają zapewnić szkole sprawne funkcjonowanie i osiągnięcie wysokich wyników w pracy.
Przedstawione oceny stanowią punkt wyjścia do określenia zadań do realizacji w w/w zakresach, osób odpowiedzialnych i je realizujących. Trzeba zaznaczyć, że ocena wykonania poszczególnych zadań będzie uzależniona od wielu czynników, w tym m. in.:

  1. sytuacji finansowej szkoły,
  2. zmian w prawie oświatowym,
  3. sytuacji demograficznej

Zaproponowane zadania są planowane z uwzględnieniem dzisiejszej sytuacji. Niemniej, poprzez coroczną ocenę realizacji możliwe będzie dokonywanie ewentualnej korekty do zapisów Koncepcji.

 

II. ANALIZA DNIA DZISIEJSZEGO

1. BAZA SZKOŁY

 

Bazę Zespołu Szkół nr 2 w Dębicy  tworzą:

  1. budynek szkolny z 30 salami dydaktycznymi, w tym 4 pracownie komputerowe, dwa gabinety pedagogów szkolnych,
  2. hala sportowa
    1. biblioteka z czytelnią i centrum multimedialnym
    2. radio szkolne
    3. świetlica
    4. szatnia
    5. gabinet pielęgniarki szkolnej

Budynek został oddany do użytku w 1990 r. Jego stan techniczny można obecnie uznać za zadowalający. Dokonywane są bieżące remonty i tak: wymieniono wykładzinę podłogową  w  salach oraz w korytarzach na wszystkich kondygnacjach, wymieniono okna we frontowej części budynku, wymieniono parapety. Pozyskano i wyposażono 2 nowe sale lekcyjne –  informatyczna (nr 53) i języka angielskiego (53a), zmodernizowano pracownię informatyczną, wyremontowano część biblioteki, pozyskano nowe krzesła do sal lekcyjnych, wymieniono blaty ławek w 9 pracowniach, wycyklinowano i wylakierowano parkiet w 4 salach. Dokonano częściowego docieplenia ścian, odmalowano całą elewację oraz ogrodzenie. Urządzono parking dla rowerów. Urządzono drugi gabinet dla pedagogów szkolnych, pozyskano i wyremontowano pomieszczenie dla szkolnego zespołu muzycznego, wyposażono 12  pracowni w środki audiowizualne – zakupiono  12 laptopów, 12 rzutników,  ekrany, 1 laptop i 2 rzutniki przenośne, zakupiono 2 kserokopiarki, wyremontowano jedną, zakupiono sprzęt sportowy, wyremontowano 2 gabinety (dyrektora i jego zastępcy), sekretariat, kuchenkę, chodnik przed szkołą wyłożono kostką brukową, odmalowano korytarze, wyremontowano sanitariaty dla personelu. Chodnik przed halą sportową wyłożono kostką brukową, wymieniono schody wejściowe od strony euroboiska, wyremontowano toalety. W 2 pracowniach komputerowych zainstalowano klimatyzację. Uporządkowano teren przed szkołą, zasadzono rośliny. Ukwiecono korytarze. Zakupiono gabloty na sztandary oraz na materiały propagujące projekty Comenius. Zakupiono instrumenty muzyczne dla zespołu, wzbogacono zasoby biblioteki szkolnej. Utworzono stanowisko pracy dla nauczycieli – udostępniono komputer, zsynchronizowany z drukarką.

Większość klasopracowni wyposażona jest w gabinety metodyczne, w których znajdują się sprzęt i pomoce naukowe, umożliwiające  właściwe kierowanie procesem dydaktyczno-wychowawczym. Na terenie całego budynku uczniowie i pracownicy szkoły mają bezprzewodowy dostęp do Internetu. Na stronie internetowej szkoły działa platforma moodle, rozwijająca e-lerningową formę nauki. W szkole działa dziennik internetowy.

 

2. KADRA

Nauczyciele uczący w ZS nr 2 stanowią swoistą mieszankę doświadczenia i młodości. Młodsi nauczyciele mogą łatwiej zdobywać doświadczenie, będąc pod opieką starszych nauczycieli.  Kadra pedagogiczna w szkole jest w pełni przygotowana do nauczania w szkole ponadgimnazjalnej. Wszyscy nauczyciele posiadają wyższe wykształcenie: 65 wyższe magisterskie i 13 wyższe zawodowe. 60 osób posiada tytuł nauczyciela dyplomowanego a 13 nauczyciela mianowanego. 41 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe, dwóch jest w trakcie realizacji.

Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli zdobywają wysokie miejsca w konkursach przedmiotowych, olimpiadach i zawodach sportowych różnego szczebla. W ramach przeprowadzanych egzaminów zewnętrznych absolwenci szkoły osiągają wysokie wyniki, przekraczające średnią w rejonie OKE w Krakowie.

 

3. SYTUACJA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZA

W roku szkolnym 2010/11 do szkoły uczęszcza 844 uczniów. Nauka odbywa się w 32 oddziałach klasowych. Ilość oddziałów malała w ostatnich latach, a to z uwagi na sytuację demograficzną (niż) oraz utworzenie II LO.

W ramach godzin dodatkowych realizowane są:

  • fakultety dla maturzystów
  • zajęcia wyrównawcze dla uczniów słabych
  • zajęcia dla uczniów zdolnych
  • zajęcia rekreacyjno – sportowe
  • kółko informatyczne
  • kółko przedsiębiorczości
  • kółko historyczne
  • kółko olimpijczyka z religii
  • kółko psychologiczno – pedagogiczne
  • kółko olimpijczyka z języka niemieckiego
  • warsztaty teatralne
  • kółko multimedialny język niemiecki
  • kurs przedmałżeński (uczestnicy otrzymują świadectwo ukończenia)
  • kółko elektryczne i elektroniczne
  • szkolny zespół muzyczny
  • klub HDK
  • zajęcia terapeutyczno – wokalne

Proces dydaktyczny wspomaga:

  1. realizacja unijnych projektów edukacyjnych: „Wiedza i praktyka naszą szansą na rynku pracy” dla uczniów technikum oraz „Integracja młodzieży niepełnosprawnej – wyrównanie szans edukacyjnych” dla uczniów LO
  • realizacja programu „Feniks z fizyki
  • realizacja projektu „Kariera inżyniera”
  • współpraca z Politechniką Rzeszowską (klasy pod patronatem uczelni)
  • współpraca z zakładem GOODYEAR SA

Jako elementy wspomagające proces dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczy wymienić również należy:

  • wycieczki edukacyjne i turystyczno – krajoznawcze
  • lekcje muzealne, teatralne,
  • spotkania z ciekawymi ludźmi
  • wyjścia i wyjazdy do kin i teatrów
  • zajęcia terenowe
  • udział w prelekcjach
  • wolontariat
  • udział w WOŚP
  • utrwalanie pamięci o ważnych wydarzeniach historycznych poprzez przygotowywanie i słuchanie audycji radiowych

Szeroko prowadzone są działania charytatywne na rzecz uczniów naszej szkoły i innych ludzi. Udziela się pomocy w uzyskiwaniu  stypendiów socjalnych oraz dofinansowania obiadów. Uczniowie uczestniczą w  indywidualnych zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych, w zajęciach profilaktyczno – edukacyjnych w klasach.

Szkołę wspomaga Rada Rodziców, a od 2009 r również Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Kwiatek. Pomoc ta polega na wspieraniu w wypełnianiu statutowych zadań szkoły

 

III. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

1.       BAZA

W ramach rozwoju szkoły planowane są działania zmierzające do poprawy bazy w zakresie:

  1. stanu obiektu szkolnego,
  2. doposażenia szkoły

Pragnąc poprawić stan techniczny obiektu należy w dalszym ciągu, systematycznie zgłaszać do planów remontów na najbliższe lata:

  1. dokończenie wymiany okien
  2. prace posadzkarskie i wymianę wykładzin w pozostałych salach
  3. rekultywacja terenu zielonego w atrium – realizacja programu „zielona klasa” – wybudowanie altany dla 30 osób, zasadzenie roślin, zainstalowanie ławek
  4. wstawienie drzwi, prowadzących do „zielonej klasy”

Realizacja w/w zadań remontowych zależy od przyznania szkole przez Starostwo Powiatowe w Dębicy kwot potrzebnych na sfinansowanie zadań, lub zaplanowanie w planach inwestycyjnych powiatu środków finansowych, potrzebnych na pokrycie kosztów tych prac. Są one niezbędne do realizacji w ciągu najbliższych kilku lat z uwagi nie tylko na ich zły stan techniczny, ale przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo uczniów i osób znajdujących się w szkole, wymagania sanitarne, koszty utrzymania obiektu.

Szkoła z uwagi na ograniczone możliwości budżetowe w zakresie dokonywania zakupów środków dydaktycznych nie może w chwili obecnej w sposób znaczący doposażyć nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów w środki dydaktyczne ( w tym pomoce naukowe). Niemniej z uwagi na zakupione ostatnio pomoce interaktywne i multimedialne wskazane jest zmobilizowanie jak największej liczby nauczycieli do wykorzystania tego sprzętu w codziennej realizacji procesu nauczania.

 

2. ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

Szczegółowa    tematyka:

Osoby odpowiedzialne za realizację

 

Termin

1. Zapewnienie liczby godzin zajęć eduka­cyj­nych zgodnie  z obowiązującymi prze­pisami prawa.2. Zapewnienie odpowiedniego poziomu pra­cy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuń­czej przez odpowiednio wykwalifikowaną kadrę.

3. Należyte wykorzystywanie kwalifikacji nauczycieli

4. Ustalenie zadań służbowych i zakresu obo­wiązków.

5. Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i estetyki klasopracowni

6. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.

7. Nowelizacja Statutu Szkoły, przestrzeganie jego zapisów

8. Aktualizowanie wiedzy, dotyczącej obowią­zujących przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji wewnątrzszkolnej.

9. Zaznajomienie rodziców z wszelką doku­men­ta­cją,  dotyczącą działalności szkoły

10. Sporządzanie planów pracy zespołów przedmiotowych, zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań oraz agend działających w szkole

11. Systematyczna weryfikacja planów.

DyrektorDyrektor, zastępcy dyrektora, nauczyciele

 

Dyrekcja, nauczyciele

 

Dyrekcja, nauczyciele

Nauczyciele

 

 

Realizatorzy planów

W każdym roku szkolnym, przez cały rokZgodnie ze zmianami w aktach wyższego rzęduCały rok 

Wrzesień, październik każdego roku szkolnego

 

 

 

Cały rok

3. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA

 

Szczegółowa    tematyka:

Osoby odpowiedzialne za realizację

 

Termin

1. Realizacja ramowych planów nauczania2. Realizacja podstaw programowych, właści­wy dobór programów nauczania oraz pomocy dydaktycznych, zapewniających ich realizację.

3. Wdrożenie nowej podstawy programowej

4.Wykorzystywanie  pracowni i zgromadzo­nych w nich pomocy dydaktycznych do  pro­wa­­dzenia zajęć.

5. Unowocześnieni e bazy dydaktycznej i wykorzystywanie jej przez wszystkich nauczycieli

6. Planowanie zastępstw za nieobecnych na­uczycieli tak, aby zapewniały  realizację pro­gramu nauczania i podstaw programo­wych.

7. Dbałość  o wysoką jakość i efektywność nauczania przedmiotów maturalnych

8. Efektywne wykorzystanie działalności turystyczno-krajoznawczej.

9. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w odniesieniu do uczniów słabych oraz zdolnych

10. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kon­kursów przedmiotowych., przeprowadza­nie szkolnych etapów olimpiad przedmiotowych

11. Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, w tym umiejętności wychowawczych.

12.Współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie prowadzenia praktyk studenckich.

13. Współpraca z Politechniką Rzeszowską – objęcie klas patronatem – prowadzenie zajęć dla uczniów klas LO i technikum o profilu elektronicznym.

14. Współpraca z Uniwersytetem Rzeszowskim – objęcie patronatem klasy o profilu biologiczno – chemicznym

15. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych  w klasach: biologiczno – chemicznej  w celu przygotowania do studiów na kierunku fizjoterapia oraz geograficzno – turystycznej

16. Rozwijanie praktycznych umiejętności ucz­niów  oraz mobilizo­wanie ich do efekty­w­nej pracy i osią­gania wysokich wyników (prak­­tyki uczniowskie, stypendia dla najlep­szych uczniów) poprzez współpracę z Firmą Oponiarską.

17. Zapewnienie wszechstronnego rozwoju oraz  optymalnych warunków nauki i treningu uczniom uzdolnio­nym sportowo poprzez współpracę z Klubem Sportowym „Wisłoka”.

18. Zapewnienie uczniom o specjalnych potrze­bach edukacyjnych edukacji dostoso­wanej do ich możliwości i potrzeb.

19. Zapewnienie uczestnictwa w kulturze.

20. Analizowanie i wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych.

21. Realizowanie projektów i programów edu­kacyjnych

22. Umożliwianie  uczniom uzdolnionym realizacji dodatkowych zadań poprzez zapewnienie im pomocy materialnej (stypendia Urzędu Marszałkowskiego i inne)

Dyrektor, zastępcy dyrektora, nauczyciele.

Nauczyciele

Dyrekcja,nauczyciele

Dyrektor

 

 

 

Dyrekcja,nauczyciele

 

 

Dyrekcja, nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W każdym roku szkolnym, przez cały rokWrzesień 2012

 

 

3. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA

Szczegółowa    tematyka:

Osoby odpowiedzialne za realizację

 

Termin

1. Realizacja ramowych planów nauczania2. Realizacja podstaw programowych, właści­wy dobór programów nauczania oraz pomocy dydaktycznych, zapewniających ich realizację.

3. Wdrożenie nowej podstawy programowej

4.Wykorzystywanie  pracowni i zgromadzo­nych w nich pomocy dydaktycznych do  pro­wa­­dzenia zajęć.

5. Unowocześnieni e bazy dydaktycznej i wykorzystywanie jej przez wszystkich nauczycieli

6. Planowanie zastępstw za nieobecnych na­uczycieli tak, aby zapewniały  realizację pro­gramu nauczania i podstaw programo­wych.

7. Dbałość  o wysoką jakość i efektywność nauczania przedmiotów maturalnych

8. Efektywne wykorzystanie działalności turystyczno-krajoznawczej.

9. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w odniesieniu do uczniów słabych oraz zdolnych

10. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kon­kursów przedmiotowych., przeprowadza­nie szkolnych etapów olimpiad przedmiotowych

11. Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, w tym umiejętności wychowawczych.

12.Współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie prowadzenia praktyk studenckich.

13. Współpraca z Politechniką Rzeszowską – objęcie klas patronatem – prowadzenie zajęć dla uczniów klas LO i technikum o profilu elektronicznym.

14. Współpraca z Uniwersytetem Rzeszowskim – objęcie patronatem klasy o profilu biologiczno – chemicznym

15. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych  w klasach: biologiczno – chemicznej  w celu przygotowania do studiów na kierunku fizjoterapia oraz geograficzno – turystycznej

16. Rozwijanie praktycznych umiejętności ucz­niów  oraz mobilizo­wanie ich do efekty­w­nej pracy i osią­gania wysokich wyników (prak­­tyki uczniowskie, stypendia dla najlep­szych uczniów) poprzez współpracę z Firmą Oponiarską.

17. Zapewnienie wszechstronnego rozwoju oraz  optymalnych warunków nauki i treningu uczniom uzdolnio­nym sportowo poprzez współpracę z Klubem Sportowym „Wisłoka”.

18. Zapewnienie uczniom o specjalnych potrze­bach edukacyjnych edukacji dostoso­wanej do ich możliwości i potrzeb.

19. Zapewnienie uczestnictwa w kulturze.

20. Analizowanie i wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych.

21. Realizowanie projektów i programów edu­kacyjnych

22. Umożliwianie  uczniom uzdolnionym realizacji dodatkowych zadań poprzez zapewnienie im pomocy materialnej (stypendia Urzędu Marszałkowskiego i inne)

Dyrektor, zastępcy dyrektora, nauczyciele.Nauczyciele

Dyrekcja,nauczyciele

 

 

 

Dyrektor

 

Dyrekcja, nauczyciele

 

Dyrekcja, nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

 

W każdym roku szkolnym, przez cały rokWrzesień 2012

 

 

4. DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA

Szczegółowa    tematyka

Osoby odpowiedzialne za realizację

Termin

1. Przestrzeganie  praw dziecka i praw ucznia przez nauczycieli i pracowników  szkoły.2. Zapewnienia opieki podczas przerw między zajęciami3. Zapewnienie moralnego, społecznego, emo­cjonalnego i duchowego rozwoju ucznia.

4. Promowanie zdrowego stylu życia5. Podejmowanie działań profilaktycznych

6. Stała współpraca z pielęgniarką szkolną7. Realizacja programu „Bezpieczna i przy­jazna szkoła „

8. Propagowanie idei wolontariatu oraz honorowego krwiodawstwa

9. Orientacja zawodowa i planowanie kariery

10.Udzielanie uczniom pomocy psycholo­giczno-pedagogicznej.

11.Współpraca z instytucjami  wspierającymi działalność opiekuńczo-wychowawczą

12. Propagowanie i rozwijanie samodzielności i samorządności

13. Integracja uczniów zdrowych i niepełno­sprawnych.

14.Zapewnienie uczniom pomocy materialnej

15. Dbałość o dyscyplinę podczas imprez i uroczystości szkolnych

16. Objęcie wspomaganiem rodziców ucz­niów.

17. Mobilizowanie uczniów do osiągania wysokich wyników w nauce poprzez sty­pen­dia Rady Rodziców, stypendia fundowane przez zakłady pracy

Dyrektor, nauczyciele, pracownicy szkołyDyrekcja, nauczyciele 

 

 

 

 

Opiekun HDK, nauczyciele

 

Pedagodzy szkolni, nauczyciele

 

 

Dyrekcja, nauczyciele

 

 

 

 

 

Dyrektor

W każdym roku szkolnym, przez cały rok

 

5. PROMOCJA SZKOŁY

Szczegółowa    tematyka

Osoby odpowiedzialne za realizację

Termin

1. Inicjowanie i organizowanie przez szkołę kon­kursów, zawodów, imprez lokalnych i regio­nalnych.2 Pozyskiwanie sojuszni­ków, wspierających przed­sięwzięcia szkoły – współpraca z zakła­dami pracy, stowarzyszeniami3. Podejmowanie działań integrujących rodzi­ców, nauczycieli, uczniów i przyjaciół szkoły.

4. Współpraca z innymi szkołami regionu.

5. Współpraca ze szkołami wyższymi

6. Współpraca z lokalnymi mediami

7.  Propagowanie w środowisku informacji na temat szkoły.

8. Propagowanie realizowanych w szkole projektów edukacyjnych

9. Organizowanie dni otwartych dla gimnazjalistów.

10. Zamieszczanie informacji o szkole w lokalnych mediach.

11. Informowanie lokalnych mediów o sukcesach uczniów i nauczycieli.

12. Prowadzenie strony internetowej szkoły.

13. Prowadzenie i włączanie się w akcje charytatywne (WOŚP, Pola Nadziei i in.)

Dyrekcja, nauczyciele W każdym roku szkolnym, przez cały rok

IV. PODSUMOWANIE

Niniejsza koncepcja jest dokumentem, który stanowi podstawę do realizacji zadań na najbliższe lata. Jest równocześnie otwarta na dokonywanie poprawek i zmian, wynikających ze zmieniających się warunków funkcjonowania szkoły oraz zmian w aktach prawnych, a przede wszystkim z uwagi na wnioski i spostrzeżenia nauczycieli uczących w szkole. Dyrektor szkoły, podsumowując rok szkolny i oceniając pracę szkoły,  winien odnosić się do zapisów niniejszego dokumentu.

Za wypełnienie zadań odpowiada dyrektor szkoły, jednak niezbędne jest, aby  nauczyciele czynnie angażowali się w ich realizację. Nie będzie to  możliwe  bez ich aktywnego działania. Otwartość koncepcji ma również i ten dodatkowy walor, że nauczyciele mogą zgłaszać swoje wnioski.

Realizacja poszczególnych zadań będzie miała różny rytm. Trudno dzisiaj dokładnie przewidzieć terminy remontów, gdyż uzależnione jest to od sytuacji finansowej samorządu. W przypadku działań dydaktyczno – wychowawczych nie można a nawet nie należy  określać ich terminu, gdyż są to działania długofalowe, rozłożone na cały etap edukacyjny poszczególnych uczniów.

Ewaluacja następować będzie corocznie, na zakończenie roku szkolnego i przedstawiana Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców.