Edukacja ekologiczna
…czyli „czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Na edukację ekologiczną składają się niezliczone i niezwykle różnorodne działania mające na celu podniesienie poziomu świadomości ekologicznej oraz kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez… nauczanie o tym środowisku i ukazywanie naszego związku z nim.
Zespół Szkół nr 2 w 2009 r. podjął współpracę z Wydziałem Ochrony Środowiska, Gospodarki Wodnej, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Dębicy, dzięki której rozpoczęto pozyskiwanie środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie. W następnym roku /2010/ rozpoczęto rozwój bazy dydaktycznej w celu realizacji warsztatów edukacji ekologicznej. Powstał wtedy pierwszy element Ścieżki ekologicznej „Monitoring środowiska”- stacja meteo z wyposażeniem. W 2011 r. rozpoczęte zostały prace nad zagospodarowaniem wewnętrznego dziedzińca szkoły, czego efektem jest Zielona Klasa. W 2012 r. powstał na ww. dziedzińcu ogród z poletkami dydaktycznymi. W roku obecnym /2013/ poszerzone zostało wyposażenie pracowni m.in. w mikroskop z kamerą cyfrową, zestawy skał i minerałów oraz 2 zestawy badawcze.
Dzięki wciąż rozwijanej bazie dydaktycznej możliwe jest realizowanie warsztatów Edukacji ekologicznej, na które zapraszamy dzieci i młodzież z przedszkoli i szkół naszego powiatu
Warsztaty dla przedszkola, szkoły podstawowej klasy ,szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
Warsztaty dla przedszkola
Temat warsztatów | Wymagane nowe wyposażenie zajęć | Istniejące wyposażenie |
1.Świat roślin:– las – drzewa liściaste i iglaste, rodzaje lasu, warstwy lasu;– ogród – drzewa i krzewy, nasadzenia;– budowa drzewa, krzewu, kwiatu. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- mikroskop wielostanowiskowy | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz-termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
2.Świat zwierząt:– zwierzęta żyjące na polu, w ogrodach i lasach. | – tablica interaktywna- zestaw do badania powietrza | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny- wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
3.Warunki do rozwoju roślin i zwierząt:– dbanie o rośliny, proste hodowle;– opieka nad zwierzętami domowymi i hodowlanymi;– rośliny i zwierzęta pod ochroną. | – tablica interaktywna- zestaw do badania powietrza | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
4.Pory roku w przyrodzie:– dary jesieni, odloty ptaków, zwierzęta zasypiające i nie zasypiające na zimę,– zima w mieście, w lesie, w ogrodzie;– zwiastuny wiosny – powroty ptaków, kwiaty wiosenne, prace w ogrodzie.5. Pogoda:– elementy pogody, pogoda w zależności od pory roku, groźne zjawiska atmosferyczne;– urządzenia do badania zmian w pogodzie. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw z czego powstają gleby” wraz z witryna stojącą
– tablica interaktywna – zestaw do badania powietrza – mikroskop wielostanowiskowy
|
-stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska
-stacja meteorologiczna -higroskop wielofunkcyjny -wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych -miernik promieniowania UV -rzutnik multimedialny -komputer -tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
6. Ekologia:– segregowanie śmieci, rodzaje odpadów, recykling, dbałośćo ład i porządek w otoczeniu;– zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
Warsztaty dla szkoły podstawowej klasy I-VI
Temat warsztatów | Wymagane nowe wyposażenie zajęć | Istniejące wyposażenie |
1. Świat roślin:– las – drzewa liściaste i iglaste, rodzaje lasu, warstwy lasu;– ogród – drzewa i krzewy; rodzaje i sposoby nasadzeń– budowa drzewa, krzewu, rośliny w tym kwiatu. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
2.Świat zwierząt i ptaków:– zwierzęta i ptaki żyjące na polu, w ogrodach i lasach.-warunki życia zwierząt i ptaków | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
3.Warunki do rozwoju flory i fauny: -stanowiska roślin w zależności od typu stanowiska i wymogów rozwoju– dbanie o rośliny, zabiegi pielęgnacyjne, proste hodowle i stanowiska;– opieka nad zwierzętami, ptakami domowymi i hodowlanymi;– rośliny, zwierzęta, ptaki pod ochroną. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
4.Pory roku w przyrodzie:– dary jesieni, odloty ptaków, zwierzęta zasypiające i nie zasypiające na zimę,– zima w mieście, w lesie, w ogrodzie;-zmiany zachodzące w glebie i w powietrzu– zwiastuny wiosny – powroty ptaków, kwiaty wiosenne, prace w ogrodzie. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- estaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
5.Pogoda:– elementy pogody, pogoda w zależności od pory roku, groźne zjawiska atmosferyczne;– urządzenia do badania zmian w pogodzie.-wpływ warunków atmosferycznych na glebę | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
6.Ekologia:– segregowanie śmieci, recykling, dbałość o porządekw otoczeniu;– zagrożenia dla środowiska ze strony człowieka. | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
7.Odkrywamy tajemnice warsztatu przyrodnika -co przyrodnik powinien wiedzieć-jaki związek ma ochrona środowiska z naukami ścisłymi-jaki niezbędny sprzęt powinien posiadać przyrodnik w wieku szkoły podstawowej | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
8.Odkrywamy tajemnice map. -naturalne wskaźniki kierunkowe (roślinność, zwierzyna, ptaki, gleba, powietrze) | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska-kompasy |
9.Poznajemy sposoby ochrony przyrody.-ochrona środowiska w codziennym życiu,-ochrona środowiska w miejscu nauki i pracy | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy– zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
Warsztaty dla szkoły gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej
Temat warsztatów | Wymagane nowe wyposażenie zajęć | Istniejące wyposażenie |
1.Lokalne zagrożenia środowiska.– rodzaje zagrożeń (ich źródła),–zasady postępowania w przypadku zagrożenia (zachowanie bezpieczeństwa). | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
2.Jak przedstawić świat? – sposoby prezentacji wiedzy o Ziemi.-funkcje życiowe gleby na podstawie wyników badań ,-funkcje życiowe wód na podstawie wyników badań ,-funkcje życiowe powietrza na podstawie wyników badań | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
3.Zmienna pogoda.- Pogoda i klimat przeprowadzanie badań- Zanieczyszczenia atmosfery i wpływ na środowisko, przeprowadzanie badań | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
4.Zachować dla przyszłych pokoleń. Ochrona środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego.-podział rodzajowy cennych przyrodniczo elementów środowiska –prezentacja z wykorzystaniem badań-kary i opłaty za korzystanie ze środowiska | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
5.Gospodarka zmienia środowisko przyrodnicze. -zanieczyszczenia przemysłowe, rolnicze powietrza, gleb i wód, wykorzystanie wyników badań | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
6.Różnorodność ekosystemowa.-ekosystemy na ścieżce edukacji ekologicznej z prezentacją-ekosystemy na trenie powiatu dębickiego z prezentacją | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |
7.O glebie jako bogactwie naturalnym i problemach związanych z degradacją gleb.-rodzaje gleb na terenie ścieżki edukacji ekologicznej „Monitoring środowiska”-badanie gleby-rodzaje gleb w powiecie dębickim z badaniem rodzaju gleb-wykorzystanie gleb do celów produkcyjnych | – tablica interaktywna- zestaw do badania gleby- zestaw do badania powietrza- mikroskop wielostanowiskowy- zestaw” z czego powstają gleby” wraz z witryną stojącą | -stacja meteorologiczna-higroskop wielofunkcyjny-wiatromierz -termometr do pomiaru temperatury cieczy i ciał stałych-miernik promieniowania UV-rzutnik multimedialny-komputer-tablice informacyjne typy chmur, rodzaje zagrożeń środowiska |