
TechnoZONE znów na podium!
Już drugi raz z rzędu nasi uczniowie byli bezkonkurencyjni w konkursie Akademii ProtoLab w Podkarpackim Centrum Innowacji w Rzeszowie. Drużyna „TechnoZONE” w składzie: Michał Czarnecki, Bartosz Staniec i Karol Tyrański z kl. 3ceT, postawiła bardzo wysoko poprzeczkę pozostałym uczestnikom.
Czym jest Akademia ProtoLab? To cykl warsztatów, podczas których uczniowie i studenci rozwijali swoje umiejętności i poznawali narzędzia do realizacji własnych pomysłów. Przy wsparciu ekspertów opracowywali swoje autorskie projekty. Tematem przewodnim VI edycji Akademii był gaming i technologie VR. To właśnie w tym zakresie, uczestnicy przygotowali swoje koncepcje projektowe, a 3 spośród nich zostały wyróżnione i nagrodzone przez komisję oceniającą. Uroczyste zakończenie i wręczenie nagród odbyło się 18 stycznia, w przestrzeniach PCI ProtoLab. Główną nagrodą jest 3-dniowy wyjazd na Poznań Game Arena 2025.
Nasi uczniowie stworzyli projekt fabularnej gry komputerowej 3D („STRATUS – dzika pogoń”), w klimacie thrillera, wykorzystującej wirtualna rzeczywistość VR oraz rzeczywistość rozszerzoną AR. Jej akcja rozgrywa się w Bieszczadach i polega na poszukiwaniu zaginionego, ściśle tajnego ładunku, wyniesionego przez balon stratosferyczny. Pojawiają się wątki szpiegowskie i walki o przetrwanie. Gra umożliwia rozgrywkę z wykorzystaniem gogli VR i jest niezwykle atrakcyjna wizualnie. Projekt trwał zbyt krótko, aby stworzyć gotowy projekt. Powstało demo, ale na tyle atrakcyjne, że członkowie Jury konkursu nie mogli się oprzeć pokusie ubrania gogli i zanurzenia się w świat gry.
Regulamin konkursu wymagał, aby projekt odnosił się do rzeczywistości i wprowadzał istotne wartości do naszego życia. „STRATUS – dzika pogoń” to nie tylko gra. To platforma, umożliwiająca reklamę i promowanie podkarpackiego biznesu, instytucji naukowo-kulturalnych i samorządów. W grze można odtworzyć prawdziwe lokalizacje i włączyć je w akcję. Gracze poznają ofertę, np. branży turystycznej w Bieszczadach bez nachalnych i przeszkadzających reklam. Zupełnie innowacyjnym podejściem jest zachęcanie graczy do rzeczywistego odwiedzenia miejsc poznanych w grze. Dzięki temu otrzymują oni upusty i rabaty od partnerów biznesowych (np. w restauracjach i obiektach turystycznych odtworzonych w grze).
Niezwykle istotnym elementem konkursu było stworzenie modelu biznesowego projektu. W skrócie, jest to plan, który opisuje, jak firma tworzy, dostarcza i zdobywa wartości umożliwiające uzyskanie sukcesu rynkowego. W skrócie, wyjaśnia, jak firma zarabia pieniądze i utrzymuje rentowność. Obejmuje on aspekty takie jak źródła przychodów, segmenty klientów, struktura kosztów, kanały dystrybucji oraz oferowane produkty lub usługi. Okazuje się, że nawet znakomity produkt może przepaść w konfrontacji z przeciętnymi rozwiązaniami jeszcze na etapie jego powstawania, jeśli nie zaplanujemy właściwie działań umożliwiających jego finansowanie i skuteczne konkurowanie z innymi firmami.
Drużyna TechnoZONE przez dwa miesiące tworzyła demo swojej gry i na kilku warsztatach zorganizowanych przez PCI w Rzeszowie poznawała tajniki działalności biznesowej. Jakość ich pracy oddaje punktacja – zdobyli 117 punktów na 125. Kolejna drużyna miała aż 10 punktów mniej.
– Akademia ProtoLab to przede wszystkim szansa dla młodych mieszkańców Podkarpacia na pokazanie swoich możliwości przedsiębiorcom. Mam nadzieję, że laureaci tej edycji wynieśli nie tylko satysfakcję, ale przede wszystkim dobrze się bawili, nawiązali nowe kontakty i zainspirowali się do dalszego działania, a w przyszłości zasilą kadry firm z naszego regionu – mówi Michał Tabisz, prezes zarządu Podkarpackiego Centrum Innowacji.