KONCEPCJA PRACY
ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 IM. E. KWIATKOWSKIEGO
NA LATA 2011 -2016
I. WSTĘP
Opracowanie niniejszej koncepcji pracy Zespołu Szkół nr 2 na najbliższe 5 lat zostało oparte na:
- obowiązującym prawie oświatowym oraz strategii edukacyjnej powiatu Dębicy,
- diagnozie sytuacji szkoły na I półrocze roku 2010/11,
- opracowanych programach i projektach realizowanych w szkole,
- wnioskach zgłaszanych przez środowisko szkolne w trakcie rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami i uczniami,
- własnych planów rozwoju szkoły.
W zakresie diagnozy stanu faktycznego na dzień 11.01.2011 analizie poddano:
- bazę szkoły,
- kadrę pedagogiczną,
- sytuację dydaktyczną i wychowawczo – opiekuńczą,
Działania planowane na najbliższe pięć lat mają zapewnić szkole sprawne funkcjonowanie i osiągnięcie wysokich wyników w pracy.
Przedstawione oceny stanowią punkt wyjścia do określenia zadań do realizacji w w/w zakresach, osób odpowiedzialnych i je realizujących. Trzeba zaznaczyć, że ocena wykonania poszczególnych zadań będzie uzależniona od wielu czynników, w tym m. in.:
- sytuacji finansowej szkoły,
- zmian w prawie oświatowym,
- sytuacji demograficznej
Zaproponowane zadania są planowane z uwzględnieniem dzisiejszej sytuacji. Niemniej, poprzez coroczną ocenę realizacji możliwe będzie dokonywanie ewentualnej korekty do zapisów Koncepcji.
II. ANALIZA DNIA DZISIEJSZEGO
1. BAZA SZKOŁY
Bazę Zespołu Szkół nr 2 w Dębicy tworzą:
- budynek szkolny z 30 salami dydaktycznymi, w tym 4 pracownie komputerowe, dwa gabinety pedagogów szkolnych,
- hala sportowa
- biblioteka z czytelnią i centrum multimedialnym
- radio szkolne
- świetlica
- szatnia
- gabinet pielęgniarki szkolnej
Budynek został oddany do użytku w 1990 r. Jego stan techniczny można obecnie uznać za zadowalający. Dokonywane są bieżące remonty i tak: wymieniono wykładzinę podłogową w salach oraz w korytarzach na wszystkich kondygnacjach, wymieniono okna we frontowej części budynku, wymieniono parapety. Pozyskano i wyposażono 2 nowe sale lekcyjne – informatyczna (nr 53) i języka angielskiego (53a), zmodernizowano pracownię informatyczną, wyremontowano część biblioteki, pozyskano nowe krzesła do sal lekcyjnych, wymieniono blaty ławek w 9 pracowniach, wycyklinowano i wylakierowano parkiet w 4 salach. Dokonano częściowego docieplenia ścian, odmalowano całą elewację oraz ogrodzenie. Urządzono parking dla rowerów. Urządzono drugi gabinet dla pedagogów szkolnych, pozyskano i wyremontowano pomieszczenie dla szkolnego zespołu muzycznego, wyposażono 12 pracowni w środki audiowizualne – zakupiono 12 laptopów, 12 rzutników, ekrany, 1 laptop i 2 rzutniki przenośne, zakupiono 2 kserokopiarki, wyremontowano jedną, zakupiono sprzęt sportowy, wyremontowano 2 gabinety (dyrektora i jego zastępcy), sekretariat, kuchenkę, chodnik przed szkołą wyłożono kostką brukową, odmalowano korytarze, wyremontowano sanitariaty dla personelu. Chodnik przed halą sportową wyłożono kostką brukową, wymieniono schody wejściowe od strony euroboiska, wyremontowano toalety. W 2 pracowniach komputerowych zainstalowano klimatyzację. Uporządkowano teren przed szkołą, zasadzono rośliny. Ukwiecono korytarze. Zakupiono gabloty na sztandary oraz na materiały propagujące projekty Comenius. Zakupiono instrumenty muzyczne dla zespołu, wzbogacono zasoby biblioteki szkolnej. Utworzono stanowisko pracy dla nauczycieli – udostępniono komputer, zsynchronizowany z drukarką.
Większość klasopracowni wyposażona jest w gabinety metodyczne, w których znajdują się sprzęt i pomoce naukowe, umożliwiające właściwe kierowanie procesem dydaktyczno-wychowawczym. Na terenie całego budynku uczniowie i pracownicy szkoły mają bezprzewodowy dostęp do Internetu. Na stronie internetowej szkoły działa platforma moodle, rozwijająca e-lerningową formę nauki. W szkole działa dziennik internetowy.
2. KADRA
Nauczyciele uczący w ZS nr 2 stanowią swoistą mieszankę doświadczenia i młodości. Młodsi nauczyciele mogą łatwiej zdobywać doświadczenie, będąc pod opieką starszych nauczycieli. Kadra pedagogiczna w szkole jest w pełni przygotowana do nauczania w szkole ponadgimnazjalnej. Wszyscy nauczyciele posiadają wyższe wykształcenie: 65 wyższe magisterskie i 13 wyższe zawodowe. 60 osób posiada tytuł nauczyciela dyplomowanego a 13 nauczyciela mianowanego. 41 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe, dwóch jest w trakcie realizacji.
Uczniowie pod kierunkiem nauczycieli zdobywają wysokie miejsca w konkursach przedmiotowych, olimpiadach i zawodach sportowych różnego szczebla. W ramach przeprowadzanych egzaminów zewnętrznych absolwenci szkoły osiągają wysokie wyniki, przekraczające średnią w rejonie OKE w Krakowie.
3. SYTUACJA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZA
W roku szkolnym 2010/11 do szkoły uczęszcza 844 uczniów. Nauka odbywa się w 32 oddziałach klasowych. Ilość oddziałów malała w ostatnich latach, a to z uwagi na sytuację demograficzną (niż) oraz utworzenie II LO.
W ramach godzin dodatkowych realizowane są:
- fakultety dla maturzystów
- zajęcia wyrównawcze dla uczniów słabych
- zajęcia dla uczniów zdolnych
- zajęcia rekreacyjno – sportowe
- kółko informatyczne
- kółko przedsiębiorczości
- kółko historyczne
- kółko olimpijczyka z religii
- kółko psychologiczno – pedagogiczne
- kółko olimpijczyka z języka niemieckiego
- warsztaty teatralne
- kółko multimedialny język niemiecki
- kurs przedmałżeński (uczestnicy otrzymują świadectwo ukończenia)
- kółko elektryczne i elektroniczne
- szkolny zespół muzyczny
- klub HDK
- zajęcia terapeutyczno – wokalne
Proces dydaktyczny wspomaga:
- realizacja unijnych projektów edukacyjnych: „Wiedza i praktyka naszą szansą na rynku pracy” dla uczniów technikum oraz „Integracja młodzieży niepełnosprawnej – wyrównanie szans edukacyjnych” dla uczniów LO
- realizacja programu „Feniks z fizyki
- realizacja projektu „Kariera inżyniera”
- współpraca z Politechniką Rzeszowską (klasy pod patronatem uczelni)
- współpraca z zakładem GOODYEAR SA
Jako elementy wspomagające proces dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczy wymienić również należy:
- wycieczki edukacyjne i turystyczno – krajoznawcze
- lekcje muzealne, teatralne,
- spotkania z ciekawymi ludźmi
- wyjścia i wyjazdy do kin i teatrów
- zajęcia terenowe
- udział w prelekcjach
- wolontariat
- udział w WOŚP
- utrwalanie pamięci o ważnych wydarzeniach historycznych poprzez przygotowywanie i słuchanie audycji radiowych
Szeroko prowadzone są działania charytatywne na rzecz uczniów naszej szkoły i innych ludzi. Udziela się pomocy w uzyskiwaniu stypendiów socjalnych oraz dofinansowania obiadów. Uczniowie uczestniczą w indywidualnych zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych, w zajęciach profilaktyczno – edukacyjnych w klasach.
Szkołę wspomaga Rada Rodziców, a od 2009 r również Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Kwiatek. Pomoc ta polega na wspieraniu w wypełnianiu statutowych zadań szkoły
III. KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
1. BAZA
W ramach rozwoju szkoły planowane są działania zmierzające do poprawy bazy w zakresie:
- stanu obiektu szkolnego,
- doposażenia szkoły
Pragnąc poprawić stan techniczny obiektu należy w dalszym ciągu, systematycznie zgłaszać do planów remontów na najbliższe lata:
- dokończenie wymiany okien
- prace posadzkarskie i wymianę wykładzin w pozostałych salach
- rekultywacja terenu zielonego w atrium – realizacja programu „zielona klasa” – wybudowanie altany dla 30 osób, zasadzenie roślin, zainstalowanie ławek
- wstawienie drzwi, prowadzących do „zielonej klasy”
Realizacja w/w zadań remontowych zależy od przyznania szkole przez Starostwo Powiatowe w Dębicy kwot potrzebnych na sfinansowanie zadań, lub zaplanowanie w planach inwestycyjnych powiatu środków finansowych, potrzebnych na pokrycie kosztów tych prac. Są one niezbędne do realizacji w ciągu najbliższych kilku lat z uwagi nie tylko na ich zły stan techniczny, ale przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo uczniów i osób znajdujących się w szkole, wymagania sanitarne, koszty utrzymania obiektu.
Szkoła z uwagi na ograniczone możliwości budżetowe w zakresie dokonywania zakupów środków dydaktycznych nie może w chwili obecnej w sposób znaczący doposażyć nauczycieli uczących poszczególnych przedmiotów w środki dydaktyczne ( w tym pomoce naukowe). Niemniej z uwagi na zakupione ostatnio pomoce interaktywne i multimedialne wskazane jest zmobilizowanie jak największej liczby nauczycieli do wykorzystania tego sprzętu w codziennej realizacji procesu nauczania.
2. ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
Szczegółowa tematyka: |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Termin |
1. Zapewnienie liczby godzin zajęć edukacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.2. Zapewnienie odpowiedniego poziomu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przez odpowiednio wykwalifikowaną kadrę.
3. Należyte wykorzystywanie kwalifikacji nauczycieli 4. Ustalenie zadań służbowych i zakresu obowiązków. 5. Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i estetyki klasopracowni 6. Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. 7. Nowelizacja Statutu Szkoły, przestrzeganie jego zapisów 8. Aktualizowanie wiedzy, dotyczącej obowiązujących przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji wewnątrzszkolnej. 9. Zaznajomienie rodziców z wszelką dokumentacją, dotyczącą działalności szkoły 10. Sporządzanie planów pracy zespołów przedmiotowych, zajęć pozalekcyjnych, kółek zainteresowań oraz agend działających w szkole 11. Systematyczna weryfikacja planów. |
DyrektorDyrektor, zastępcy dyrektora, nauczyciele
Dyrekcja, nauczyciele
Dyrekcja, nauczyciele Nauczyciele
Realizatorzy planów |
W każdym roku szkolnym, przez cały rokZgodnie ze zmianami w aktach wyższego rzęduCały rok
Wrzesień, październik każdego roku szkolnego
Cały rok |
3. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
Szczegółowa tematyka: |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Termin |
1. Realizacja ramowych planów nauczania2. Realizacja podstaw programowych, właściwy dobór programów nauczania oraz pomocy dydaktycznych, zapewniających ich realizację.
3. Wdrożenie nowej podstawy programowej 4.Wykorzystywanie pracowni i zgromadzonych w nich pomocy dydaktycznych do prowadzenia zajęć. 5. Unowocześnieni e bazy dydaktycznej i wykorzystywanie jej przez wszystkich nauczycieli 6. Planowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli tak, aby zapewniały realizację programu nauczania i podstaw programowych. 7. Dbałość o wysoką jakość i efektywność nauczania przedmiotów maturalnych 8. Efektywne wykorzystanie działalności turystyczno-krajoznawczej. 9. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w odniesieniu do uczniów słabych oraz zdolnych 10. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, konkursów przedmiotowych., przeprowadzanie szkolnych etapów olimpiad przedmiotowych 11. Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, w tym umiejętności wychowawczych. 12.Współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie prowadzenia praktyk studenckich. 13. Współpraca z Politechniką Rzeszowską – objęcie klas patronatem – prowadzenie zajęć dla uczniów klas LO i technikum o profilu elektronicznym. 14. Współpraca z Uniwersytetem Rzeszowskim – objęcie patronatem klasy o profilu biologiczno – chemicznym 15. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych w klasach: biologiczno – chemicznej w celu przygotowania do studiów na kierunku fizjoterapia oraz geograficzno – turystycznej 16. Rozwijanie praktycznych umiejętności uczniów oraz mobilizowanie ich do efektywnej pracy i osiągania wysokich wyników (praktyki uczniowskie, stypendia dla najlepszych uczniów) poprzez współpracę z Firmą Oponiarską. 17. Zapewnienie wszechstronnego rozwoju oraz optymalnych warunków nauki i treningu uczniom uzdolnionym sportowo poprzez współpracę z Klubem Sportowym „Wisłoka”. 18. Zapewnienie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych edukacji dostosowanej do ich możliwości i potrzeb. 19. Zapewnienie uczestnictwa w kulturze. 20. Analizowanie i wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych. 21. Realizowanie projektów i programów edukacyjnych 22. Umożliwianie uczniom uzdolnionym realizacji dodatkowych zadań poprzez zapewnienie im pomocy materialnej (stypendia Urzędu Marszałkowskiego i inne) |
Dyrektor, zastępcy dyrektora, nauczyciele.
Nauczyciele Dyrekcja,nauczyciele Dyrektor
Dyrekcja,nauczyciele
Dyrekcja, nauczyciele
|
W każdym roku szkolnym, przez cały rokWrzesień 2012 |
3. DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA
Szczegółowa tematyka: |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Termin |
1. Realizacja ramowych planów nauczania2. Realizacja podstaw programowych, właściwy dobór programów nauczania oraz pomocy dydaktycznych, zapewniających ich realizację.
3. Wdrożenie nowej podstawy programowej 4.Wykorzystywanie pracowni i zgromadzonych w nich pomocy dydaktycznych do prowadzenia zajęć. 5. Unowocześnieni e bazy dydaktycznej i wykorzystywanie jej przez wszystkich nauczycieli 6. Planowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli tak, aby zapewniały realizację programu nauczania i podstaw programowych. 7. Dbałość o wysoką jakość i efektywność nauczania przedmiotów maturalnych 8. Efektywne wykorzystanie działalności turystyczno-krajoznawczej. 9. Indywidualizacja procesu dydaktycznego w odniesieniu do uczniów słabych oraz zdolnych 10. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, konkursów przedmiotowych., przeprowadzanie szkolnych etapów olimpiad przedmiotowych 11. Podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, w tym umiejętności wychowawczych. 12.Współpraca z uczelniami wyższymi w zakresie prowadzenia praktyk studenckich. 13. Współpraca z Politechniką Rzeszowską – objęcie klas patronatem – prowadzenie zajęć dla uczniów klas LO i technikum o profilu elektronicznym. 14. Współpraca z Uniwersytetem Rzeszowskim – objęcie patronatem klasy o profilu biologiczno – chemicznym 15. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych w klasach: biologiczno – chemicznej w celu przygotowania do studiów na kierunku fizjoterapia oraz geograficzno – turystycznej 16. Rozwijanie praktycznych umiejętności uczniów oraz mobilizowanie ich do efektywnej pracy i osiągania wysokich wyników (praktyki uczniowskie, stypendia dla najlepszych uczniów) poprzez współpracę z Firmą Oponiarską. 17. Zapewnienie wszechstronnego rozwoju oraz optymalnych warunków nauki i treningu uczniom uzdolnionym sportowo poprzez współpracę z Klubem Sportowym „Wisłoka”. 18. Zapewnienie uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych edukacji dostosowanej do ich możliwości i potrzeb. 19. Zapewnienie uczestnictwa w kulturze. 20. Analizowanie i wykorzystywanie wyników egzaminów zewnętrznych. 21. Realizowanie projektów i programów edukacyjnych 22. Umożliwianie uczniom uzdolnionym realizacji dodatkowych zadań poprzez zapewnienie im pomocy materialnej (stypendia Urzędu Marszałkowskiego i inne) |
Dyrektor, zastępcy dyrektora, nauczyciele.Nauczyciele
Dyrekcja,nauczyciele
Dyrektor
Dyrekcja, nauczyciele
Dyrekcja, nauczyciele
|
W każdym roku szkolnym, przez cały rokWrzesień 2012 |
4. DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA I OPIEKUŃCZA
Szczegółowa tematyka |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Termin |
1. Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia przez nauczycieli i pracowników szkoły.2. Zapewnienia opieki podczas przerw między zajęciami3. Zapewnienie moralnego, społecznego, emocjonalnego i duchowego rozwoju ucznia.
4. Promowanie zdrowego stylu życia5. Podejmowanie działań profilaktycznych 6. Stała współpraca z pielęgniarką szkolną7. Realizacja programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła „ 8. Propagowanie idei wolontariatu oraz honorowego krwiodawstwa 9. Orientacja zawodowa i planowanie kariery 10.Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 11.Współpraca z instytucjami wspierającymi działalność opiekuńczo-wychowawczą 12. Propagowanie i rozwijanie samodzielności i samorządności 13. Integracja uczniów zdrowych i niepełnosprawnych. 14.Zapewnienie uczniom pomocy materialnej 15. Dbałość o dyscyplinę podczas imprez i uroczystości szkolnych 16. Objęcie wspomaganiem rodziców uczniów. 17. Mobilizowanie uczniów do osiągania wysokich wyników w nauce poprzez stypendia Rady Rodziców, stypendia fundowane przez zakłady pracy |
Dyrektor, nauczyciele, pracownicy szkołyDyrekcja, nauczyciele
Opiekun HDK, nauczyciele
Pedagodzy szkolni, nauczyciele
Dyrekcja, nauczyciele
Dyrektor |
W każdym roku szkolnym, przez cały rok |
5. PROMOCJA SZKOŁY
Szczegółowa tematyka |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Termin |
1. Inicjowanie i organizowanie przez szkołę konkursów, zawodów, imprez lokalnych i regionalnych.2 Pozyskiwanie sojuszników, wspierających przedsięwzięcia szkoły – współpraca z zakładami pracy, stowarzyszeniami3. Podejmowanie działań integrujących rodziców, nauczycieli, uczniów i przyjaciół szkoły.
4. Współpraca z innymi szkołami regionu. 5. Współpraca ze szkołami wyższymi 6. Współpraca z lokalnymi mediami 7. Propagowanie w środowisku informacji na temat szkoły. 8. Propagowanie realizowanych w szkole projektów edukacyjnych 9. Organizowanie dni otwartych dla gimnazjalistów. 10. Zamieszczanie informacji o szkole w lokalnych mediach. 11. Informowanie lokalnych mediów o sukcesach uczniów i nauczycieli. 12. Prowadzenie strony internetowej szkoły. 13. Prowadzenie i włączanie się w akcje charytatywne (WOŚP, Pola Nadziei i in.) |
Dyrekcja, nauczyciele | W każdym roku szkolnym, przez cały rok |
IV. PODSUMOWANIE
Niniejsza koncepcja jest dokumentem, który stanowi podstawę do realizacji zadań na najbliższe lata. Jest równocześnie otwarta na dokonywanie poprawek i zmian, wynikających ze zmieniających się warunków funkcjonowania szkoły oraz zmian w aktach prawnych, a przede wszystkim z uwagi na wnioski i spostrzeżenia nauczycieli uczących w szkole. Dyrektor szkoły, podsumowując rok szkolny i oceniając pracę szkoły, winien odnosić się do zapisów niniejszego dokumentu.
Za wypełnienie zadań odpowiada dyrektor szkoły, jednak niezbędne jest, aby nauczyciele czynnie angażowali się w ich realizację. Nie będzie to możliwe bez ich aktywnego działania. Otwartość koncepcji ma również i ten dodatkowy walor, że nauczyciele mogą zgłaszać swoje wnioski.
Realizacja poszczególnych zadań będzie miała różny rytm. Trudno dzisiaj dokładnie przewidzieć terminy remontów, gdyż uzależnione jest to od sytuacji finansowej samorządu. W przypadku działań dydaktyczno – wychowawczych nie można a nawet nie należy określać ich terminu, gdyż są to działania długofalowe, rozłożone na cały etap edukacyjny poszczególnych uczniów.
Ewaluacja następować będzie corocznie, na zakończenie roku szkolnego i przedstawiana Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców.