II
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.
§ 14.
- Warunki i sposoby oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów określa Ustawa o Systemie Oświaty oraz Ustawa Prawo oświatowe.
- Niniejszy rozdział statutu Zespołu określa warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy, o której mowa w ust. 1, z wyłączeniem oceniania z religii i etyki, uregulowanych w odrębnych przepisach.
§ 15.
Uchylony
§15a.
- Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych i informują o nich uczniów na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym.
- Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:
1) niezbędny do opanowania minimalny zakres wiadomości i umiejętności, oceniany w stosunku do wymagań wynikających z podstaw programowych i przyjętego programu nauczania przedmiotu (zajęć edukacyjnych),
2) stopień rozumienia materiału naukowego,
3) stopień opanowania umiejętności stosowania wiadomości i umiejętności w praktyce,
4) stopień opanowania umiejętności integrowania wiadomości, również międzyprzedmiotowo,
5) stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy.
§ 16.
- Na podstawie opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego dyrektor zwalnia go z wykonywania tych ćwiczeń na czas określony w tej opinii.
- Nauczyciele wychowania fizycznego dostosowują wymagania edukacyjne, niezbędne do uzyskania oceny klasyfikacyjnej dla ucznia, o którym mowa w ust. 1.
- Na podstawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki dyrektor zwalnia ucznia z realizacji tych zajęć na czas określony w tej opinii.
- Uczeń nieuczestniczący w zajęciach wychowania fizycznego pozostaje pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Uczeń nieuczestniczący w zajęciach na podstawie zwolnienia lub rezygnacji z udziału w nich zobowiązany jest do pracy własnej w bibliotece pod opieką nauczyciela bibliotekarza lub w gabinecie pedagoga szkolnego pod jego opieką.
- Jeżeli zajęcia wymienione w ust. 4 i 5 odbywają się na pierwszej lub ostatniej lekcji, uczeń może być z zwolniony z obecności z tym, że uczeń niepełnoletni zobowiązany jest dostarczyć do dyrektora szkoły oświadczenie rodzica, że w tym czasie bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.
§ 17.
- Uchylony.
- Uchylony.
- Uchylony.
- Uchylony.
- Uczeń klasy pierwszej, który nie uzyskał promocji do klasy programowo wyższej, nie powtarza klasy w Zespole.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na powtarzanie klasy przez ucznia, o którym mowa w ust. 5.
§ 18.
- Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych.
1) Uchylony.
2) Uchylony.
1a. Nauczyciel odbywa z uczniem rozmowę na temat poziomu spełnienia przez niego kryteriów na ocenę proponowaną i wyższą
2. Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny, o której mowa w ust. 1:
1) na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne wyznacza w terminie uzgodnionym z uczniem lub jego rodzicem egzamin z materiału programowego, realizowanego w danym roku szkolnym,
2) egzamin musi się odbyć w tygodniu poprzedzającym konferencję klasyfikacyjną,
3) egzamin przeprowadza nauczyciel uczący danego przedmiotu w formie pisemnej, ustnej lub praktycznej, w zależności od specyfiki przedmiotu.
§ 18a.
- Ocenianie bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych odbywa się zależnie od specyfiki przedmiotu w następujących formach:
1) wypowiedź ustna: opowiadanie, opis, odpowiedzi na pytanie nauczyciela, udział w dyskusji, dialog, referat;
2) praca z tekstem;
3) wypracowania różnego typu na zadany temat;
4) prezentacja;
5) praca w grupie;
6) sprawdzian i test wiedzy z epoki;
7) ćwiczenie praktyczne;
8) recytacja;
9) praca metodą projektu;
10) kartkówka;
11) sprawdzian z rozdziału lub działu, trwający co najmniej jedną godzinę lekcyjną;
12) test sprawnościowy;
13) wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków, systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność.
- Za wyróżniającą się aktywność na lekcji, efektywną współpracę z nauczycielem i zespołem klasowym, nauczyciel wpisuje „+”. Trzy znaki „+” skutkują wpisaniem oceny bardzo dobrej w rubryce „aktywność”.
- Za brak pracy na bieżącej lekcji, niewykonywanie poleceń nauczyciela, brak wymaganych pomocy naukowych, uczeń otrzymuje „-„. Trzy znaki „-„ skutkują wpisaniem oceny niedostatecznej w rubryce „aktywność”
§ 19.
Przyjmuje się, że:
1) liczba pisemnych sprawdzianów, trwających co najmniej jedną godzinę lekcyjną, w tygodniu nie może być wyższa niż trzy;
2) w tym samym dniu może się odbyć jeden taki sprawdzian;
3) o takim sprawdzianie nauczyciel powinien powiadomić uczniów z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem;
4) pisemne sprawdziany obejmujące nie więcej niż trzy tematy lekcyjne i trwające nie dłużej niż 30 minut nie wymagają uprzedzającego powiadomienia;
5) zaliczenie co najmniej połowy przeprowadzonych w semestrze pisemnych sprawdzianów jest dla ucznia obowiązkowe;
6) uczeń, który z przyczyn uzasadnionych nie pisał sprawdzianu w wyznaczonym terminie, pisze ten sprawdzian w terminie i w sposób uzgodniony z nauczycielem; z uwzględnieniem pkt 5;
6a) w przypadku dłuższej nieobecności uczeń powinien ciągu dwóch tygodni napisać zaległą pracę; dokładny termin ustala nauczyciel.
W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny w dzienniku zajęć stosuje się zapis „nb”;
7) uchylony;
8) uchylony;
9) o terminie (przybliżonym) przeprowadzenia badania wyników nauczania należy powiadomić uczniów na początku semestru, w którym takie badanie zaplanowano, jednak nie później niż z miesięcznym wyprzedzeniem;
10) nauczyciela obowiązuje nie dłuższy niż trzytygodniowy termin sprawdzenia i oceny pisemnych sprawdzianów, wliczając w to dni wolne od zajęć lekcyjnych;
11) sprawdzone i poprawione prace pisemne uczniowie otrzymują do wglądu na lekcji, na której są one omawiane, ze wskazaniem pozytywnych rozwiązań oraz trudności, na jakie napotkali oraz udzieleniu wskazówek, w jaki sposób poprawić swoją pracę i jak się dalej uczyć;
12) oryginały prac pisemnych ucznia są udostępniane również rodzicom na ich prośbę przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w pomieszczeniu szkolnym; następuje to w terminie ustalonym z nauczycielem;
13) rodzic, po zapoznaniu się w obecności nauczyciela ze sprawdzoną i ocenioną pracą pisemną swojego dziecka, zwraca ją nauczycielowi;
14) wszystkie pisemne prace ucznia nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego, którego dokumentacja dotyczy.
§19a.
- Uczeń może poprawiać każdą ocenę ze sprawdzianów pisemnych, kartkówek i odpowiedzi ustnych w terminie ustalonym z nauczycielem. Sposób i formę poprawy oceny ustala nauczyciel.
- Na poprawę oceny uczeń ma 2 tygodnie od momentu jej wpisania.
- Uczniowie reprezentujący szkołę w olimpiadach, konkursach, zawodach, przygotowując się do w/w konkursów, powinni mieć możliwość zaliczania prac pisemnych w terminie późniejszym, maksymalnie dwutygodniowym.
§ 20.
Bieżące i klasyfikacyjne oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Zasada jawności nie może naruszać prawa ucznia do poszanowania jego prywatności.
§ 21.
- Informacje dotyczące oceniania są bezpłatnie udostępniane uczniom i ich rodzicom poprzez dziennik elektroniczny.
- Na wniosek ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) dyrektor szkoły udostępnia do wglądu dokumentację dotyczącą egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego w miejscu i czasie przez niego wskazanym.
§ 22.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
1) I semestr trwa od września do grudnia lub stycznia danego roku szkolnego,
2) II semestr trwa od grudnia lub stycznia do czerwca danego roku szkolnego.
- Podział roku szkolnego na semestry jest uzależniony od terminu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się na koniec I semestru a roczną na koniec II semestru.
- Klasyfikację końcową przeprowadza się na koniec II semestru w klasie programowo najwyższej.
§ 23.
- Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się w stopniach skali obowiązującej w klasyfikacji końcoworocznej.
- Dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „-” w zapisie ocen bieżących.
- Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się w skali obowiązującej w klasyfikacji końcoworocznej.
- Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się według obowiązującej skali i zgodnie z tabelą:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry – 5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający – 2;
6) stopień niedostateczny – 1.
Stopień |
% poprawnych odpowiedzi |
celujący |
100 |
bardzo dobry |
90 – 99 |
dobry |
75 – 89 |
dostateczny |
56 – 74 |
dopuszczający |
40 – 55 |
niedostateczny |
0 – 39 |
- Z uwagi na cel oceniania bieżącego, określony w przepisach prawa oświatowego, uczeń wraz z oceną powinien otrzymać informację zwrotną – co zrobił dobrze, co i w jaki sposób należy poprawić oraz jak powinien się dalej uczyć.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne nie są średnią ocen bieżących.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§23a.
Wprowadza się następujące ustalenia dotyczące funkcjonowania oceniania wewnątrzszkolnego:
1) uczeń nieprzygotowany do danych zajęć edukacyjnych może zgłosić nauczycielowi ten fakt jeden raz w semestrze w przypadku przedmiotów nauczanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo, dwa razy w semestrze w przypadku pozostałych zajęć. Fakt nieprzygotowania uczeń zgłasza zaraz po rozpoczęciu lekcji w formie ustalonej przez nauczyciela. W dzienniku zajęć stosuje się zapis „np.”
2) zgłoszenie nieprzygotowania, o którym mowa w ust. 1 oznacza, że podczas zajęć, do których uczeń się nie przygotował, nauczyciel nie ocenia jego wiadomości i umiejętności, z zastrzeżeniem pkt 3;
3) zgłoszenie nieprzygotowania nie dotyczy tych zajęć, w ramach których nauczyciel zaplanował z odpowiednim wyprzedzeniem pisemną pracę kontrolną, ćwiczenie, prezentację lub inną terminową formę sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych uczniów.
§24.
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się nie później niż na trzy dni przed terminem zakończenia zajęć w pierwszym semestrze roku szkolnego, a końcoworoczną nie później niż na trzy dni przed terminem zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych.
- Terminem klasyfikacji jest termin podjęcia uchwały Rady Pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji.
§ 25.
- Na dwa tygodnie przed terminem klasyfikacji rocznej poszczególni nauczyciele poinformują uczniów – z zachowaniem zasad, o których mowa w §20.- o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów (zajęć edukacyjnych) i oceny zachowania.
- Nie później niż na dwa dni po ustaleniu proponowanej oceny wychowawca oddziału klasowego w skuteczny sposób przekaże rodzicom informację, o której mowa w ust. 1. Informacja ta udostępniana jest również poprzez dziennik elektroniczny.
- Uchylony
- Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena przewidywana.
§ 26.
- Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (zajęć edukacyjnych) i zachowania nauczyciele ustalą i przekażą do wiadomości zainteresowanym uczniom nie później niż na tydzień przed terminem klasyfikacji. Informację tę, uzyskują także rodzice (prawni opiekunowie) ucznia poprzez dziennik elektroniczny lub na własny wniosek w innej formie.
- Pisemną informację o ocenach uzyskanych przez ucznia w klasyfikacji śródrocznej wychowawca oddziału klasowego przekaże jego rodzicom (prawnym opiekunom) w czasie klasowego zebrania. Informację taką uzyskuje rodzic (prawny opiekun) także poprzez dziennik elektroniczny.
§ 27.
- Uczeń lub jego rodzic może się zwrócić do nauczyciela z prośbą o uzasadnienie oceny. W tej sprawie obowiązuje następująca procedura:
1) uczeń lub jego rodzic składa do nauczyciela pisemny wniosek o uzasadnienie oceny w terminie do 14 dni od dnia jej wystawienia,
2) nauczyciel uzasadnia ustnie wystawiona ocenę w terminie ustalonym z uczniem lub jego rodzicem w terminie najpóźniej do 7 dni od dnia złożenia wniosku,
3) w przypadku niedotrzymania tego terminu przez nauczyciela uczeń lub jego rodzic może zgłosić ten fakt do dyrektora szkoły,
4) dyrektor wszczyna postępowanie wyjaśniające w terminie do 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia oraz podejmuje decyzje, skutkujące uzasadnieniem oceny przez nauczyciela, którego postępowanie dotyczy,
5) uzasadnienie oceny na polecenie dyrektora może mieć formę pisemną.
- Nauczyciel uzasadniając wystawioną ocenę odnosi się do zapisów niniejszego statutu oraz wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów
§ 28.
Terminy określone w § 22, 24, 25 niniejszego statutu oznacza się w szkolnym kalendarzu roku i podaje do wiadomości uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) oraz zamieszcza na stronie internetowej szkoły.
§ 29.
- Jeżeli tryb wystawienia oceny klasyfikacyjnej z jednego lub więcej przedmiotów (zajęć edukacyjnych) lub oceny zachowania uchybia – zdaniem ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) – przepisom prawa, mogą oni wystąpić do Dyrektora z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 uczeń albo jego rodzice (prawni opiekunowie) składają od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania, jednak nie później niż 2 dni robocze od dnia zakończenia rocznych zajęć.
- Wniosek rozpatruje komisja powołana przez Dyrektora w składzie określonym
w odrębnych przepisach. - W przypadku oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej.
- Sprawdzian przeprowadza się w ciągu pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
- W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania komisja ustala ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Przeprowadzenie sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 z informatyki i wychowania fizycznego ma formę zadania praktycznego.
- Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od oceny ustalonej wcześniej.
- Ocena ustalona w następstwie wniosku o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego jest ostateczna z wyjątkiem oceny z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona po przystąpieniu do egzaminu poprawkowego.
§ 30.
- Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego regulują odrębne przepisy.
- O nieklasyfikowaniu ucznia klasy maturalnej wychowawca powiadomi jego rodziców niezwłocznie po konferencji klasyfikacyjnej dla klas maturalnych.
- Terminy egzaminów klasyfikacyjnych regulują odrębne przepisy.
- Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena semestralna lub roczna jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 31.
§ 31.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego regulują odrębne przepisy z tym, że uczeń, który uzyskał prawo zdawania egzaminu poprawkowego, powinien – przed zakończeniem zajęć w roku szkolnym – uzyskać od nauczyciela przedmiotu, którego egzamin dotyczy, pisemną informację o zagadnieniach, jakie uczeń powinien przygotować do egzaminu, albo zestaw zadań odpowiadających materiałowi sprawdzanemu na egzaminie.
§ 32.
- Przed przystąpieniem do egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego uczeń składa pisemne oświadczenie, że na wyznaczony dzień nie posiada zaświadczenia lekarskiego o chorobie.
- W przypadku posiadania takiego zaświadczenia musi być ono dostarczone do szkoły najpóźniej w dniu egzaminu.
- Zaświadczenie dostarczone po egzaminie nie spowoduje jego unieważnienia.
- Oświadczenie dołącza się do protokołu z przebiegu egzaminu.
§ 33.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu maturalnego regulują odrębne przepisy.
§ 34.
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu zawodowego regulują odrębne przepisy.
§ 35.
- Śródroczna oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ustalana w odniesieniu do obszarów oraz według skali określonej we właściwych przepisach.
- Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje zachowanie ucznia w szkole, w trakcie imprez organizowanych przez szkołę i inne instytucje.
§36.
Uchylony
§ 37.
Uchylony
§37a.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala się z uwzględnieniem następujących kryteriów szczegółowych:
1) Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów oceny poprawnej, a ponadto przejawia jedno z następujących zachowań:
a) naruszył w sposób rażący lub narusza uporczywie normy współżycia między ludźmi,
b) swoim zachowaniem w sposób rażący naruszył dobra innych osób,
c ) w rażący sposób lekceważy obowiązki szkolne,
d ) postępuje nieuczciwie,
e ) dopuścił się przestępstwa komputerowego,
f ) ulega nałogom i swoim zachowaniem wywiera negatywny wpływ na innych uczniów,
g ) popełnił czyn ścigany prawnie,
h ) otrzymał kary statutowe.
2) Nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia większość kryteriów oceny poprawnej, ale przejawia jedno z poniższych zachowań:
a) nie potrafi dostosować się do norm współżycia między ludźmi,
b ) nie wywiązuje się z podstawowych obowiązków szkolnych,
c) popełnił nieuczciwość, w tym ściąganie lub plagiat,
d ) dopuścił się przestępstwa komputerowego,
e ) ulega nałogom,
f ) popełnił czyn ścigany prawnie,
g ) otrzymał karę statutową.
3) Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
a) zachowuje się w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu własnemu i innych osób,
b) przestrzega podstawowych norm moralnych,
c) stara się wywiązywać z podstawowych obowiązków ucznia, a szczególnie dotyczących dyscypliny podczas zajęć szkolnych,
d) cechuje go kultura języka,
e) podejmuje wysiłki, by przezwyciężyć trudności w nauce i zachowaniu,
f) w pracy nad sobą wykorzystuje pomoc okazywaną przez szkołę, a działania pedagogiczne nauczycieli zmierzające do zmiany jego postawy przynoszą oczekiwane rezultaty.
4) Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny poprawnej, a ponadto:
a) wywiązuje się z obowiązków ucznia, a w szczególności:
– systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,
– terminowo usprawiedliwia nieobecności,
– przestrzega przepisów prawa szkolnego zawartych w statucie szkoły,
– respektuje polecenia wychowawcy i nauczycieli,
– wywiązuje się z obowiązków dyżurnego szkolnego i klasowego;
b) zachowuje się kulturalnie oraz respektuje zasady współżycia społecznego i normy etyczne, a w szczególności:
– uczestniczy w życiu szkolnym,
– szanuje godność innych osób, okazuje im szacunek,
– dba o kulturę słowa,
– jest uczciwy w postępowaniu,
– reaguje na zło,
– dba o zdrowie i higienę, nie uleganie nałogom,
– dba o estetykę własnego wyglądu i otoczenia,
– okazuje poszanowanie mienia szkolnego i prywatnego,
– godnie reprezentuje szkołę.
5) Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny dobrej, a ponadto przynajmniej jedno z następujących:
a) aktywnie pracuje w samorządzie klasowym lub szkolnym,
b) aktywnie uczestniczy w konkursach przedmiotowych i olimpiadach,
c) aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez wewnątrzklasowych, szkolnych i pozaszkolnych,
e) prowadzi pozaszkolną działalność społeczną, w tym wolontariat,
f) podejmuje działania integracyjne w zespole klasowym,
g) aktywnie angażuje się w pomoc koleżeńską,
h ) wykazuje dużą aktywność i kreatywność w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
i ) potrafi zaprezentować własne osiągnięcia na szerszym forum,
j ) wykazuje szczególną pracowitość i wytrwałość w przezwyciężaniu trudności szkolnych.
6) Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dobrej, a ponadto kilka z kryteriów określonych w pkt. 5
Na ocenę klasyfikacyjną zachowania mają także wpływ nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach szkolnych, i tak:
a) uczeń , który nie usprawiedliwił 5 godz. może nie otrzymać oceny wzorowej,
b) uczeń , który nie usprawiedliwił 8 godz. może nie otrzymać oceny bardzo dobrej,
c) uczeń , który nie usprawiedliwił 15 godz. może nie otrzymać oceny dobrej,
d) uczeń , który nie usprawiedliwił 25 godz. może nie otrzymać oceny poprawnej,
e) uczeń , który nie usprawiedliwił 40 godz. może nie otrzymać oceny nieodpowiedniej.
§ 38.
Uczeń, który dopuścił się czynu zabronionego prawem (jak w § 18 Regulaminu pracowni komputerowej), w zależności od wagi popełnionego czynu oraz jego skutków będzie podlegał postępowaniu dyscyplinarnemu, prowadzonemu przez komisję w składzie: dyrektor szkoły, wychowawca, pedagog szkolny, przedstawiciel zespołu przedmiotowego przedmiotów zawodowych. Komisja podejmie decyzję po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 39.
Uczeń, który swoim działaniem wyrządził szkodę, ma obowiązek zadośćuczynienia wobec osób, których ta szkoda dotyczy w sposób uzgodniony przez komisję, o której mowa w § 38 z uczniem i jego rodzicami.
§ 40.
Uchylony
§ 41.
Uchylony
§ 42.
- Uchylony
- Uczeń ma prawo ubiegania się o wyższą niż proponowana oceny klasyfikacyjnej zachowania. Warunkiem jest wskazanie przez ucznia okoliczności, zdarzeń czy działań nie uwzględnionych przez wychowawcę przy ustalaniu oceny, a które mogą mieć wpływ na uzyskanie wyższej oceny. Wychowawca zasięga w tej kwestii opinii innych nauczycieli uczących w klasie oraz uczniów tej klasy. Ewentualnie zleca uczniowi wykonanie konkretnego zadania i ocenia jego wykonanie.