II

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów.

§ 14.

  1. Warunki i sposoby oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów określa Ustawa o Systemie Oświaty oraz Ustawa Prawo oświatowe.
  2. Niniejszy rozdział statutu Zespołu określa warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy, o której mowa w ust. 1, z wyłączeniem oceniania z religii i etyki, uregulowanych w odrębnych przepisach.

§ 15.

Uchylony

§15a.

  1. Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez uczniów śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych i informują o nich uczniów na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym.
  2. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:

1) niezbędny do opanowania minimalny zakres wiadomości i umiejętności, oceniany w stosunku do wymagań wynikających z podstaw programowych i przyjętego programu nauczania przedmiotu (zajęć edukacyjnych),

2) stopień rozumienia materiału naukowego,

3) stopień opanowania umiejętności stosowania wiadomości i umiejętności w praktyce,

4) stopień opanowania umiejętności integrowania wiadomości, również międzyprzedmiotowo,

5) stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy.

§ 16.

  1. Na podstawie opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego dyrektor zwalnia go z wykonywania tych ćwiczeń na czas określony w tej opinii.
  2. Nauczyciele wychowania fizycznego dostosowują wymagania edukacyjne, niezbędne do uzyskania oceny klasyfikacyjnej dla ucznia, o którym mowa w ust. 1.
  3. Na podstawie opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia w zajęciach wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki dyrektor zwalnia ucznia z realizacji tych zajęć na czas określony w tej opinii.
  4. Uczeń nieuczestniczący w zajęciach wychowania fizycznego pozostaje pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
  5. Uczeń nieuczestniczący w zajęciach na podstawie zwolnienia lub rezygnacji z udziału w nich zobowiązany jest do pracy własnej w bibliotece pod opieką nauczyciela bibliotekarza lub w gabinecie pedagoga szkolnego pod jego opieką.
  6. Jeżeli zajęcia wymienione w ust. 4 i 5 odbywają się na pierwszej lub ostatniej lekcji, uczeń może być z zwolniony z obecności z tym, że uczeń niepełnoletni zobowiązany jest dostarczyć do dyrektora szkoły oświadczenie rodzica, że w tym czasie bierze pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.

§ 17.

  1. Uchylony.
  2. Uchylony.
  3. Uchylony.
  4. Uchylony.
  5. Uczeń klasy pierwszej, który nie uzyskał promocji do klasy programowo wyższej, nie powtarza klasy w Zespole.
  6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na powtarzanie klasy przez ucznia, o którym mowa w ust. 5.

§ 18.

  1. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych.

1) Uchylony.

2) Uchylony.

   1a. Nauczyciel odbywa z uczniem rozmowę na temat poziomu spełnienia przez niego kryteriów na   ocenę proponowaną i wyższą

   2. Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny, o której mowa w  ust. 1:

1) na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne wyznacza w terminie uzgodnionym z uczniem lub jego rodzicem egzamin z materiału programowego, realizowanego w danym roku szkolnym,

2) egzamin musi się odbyć w tygodniu poprzedzającym konferencję klasyfikacyjną,

3) egzamin przeprowadza nauczyciel uczący danego przedmiotu w formie pisemnej, ustnej lub praktycznej, w zależności od specyfiki przedmiotu.

 

§ 18a.

  1. Ocenianie bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych odbywa się zależnie od specyfiki przedmiotu w następujących formach:

1) wypowiedź ustna: opowiadanie, opis, odpowiedzi na pytanie nauczyciela, udział w dyskusji, dialog, referat;

2) praca z tekstem;

3) wypracowania różnego typu na zadany temat;

4) prezentacja;

5) praca w grupie;

6) sprawdzian i test wiedzy z epoki;

7) ćwiczenie praktyczne;

8) recytacja;

9) praca metodą projektu;

10) kartkówka;

11) sprawdzian z rozdziału lub działu, trwający co najmniej jedną godzinę lekcyjną;

12) test sprawnościowy;

13) wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków, systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność.

  1. Za wyróżniającą się aktywność na lekcji, efektywną współpracę z nauczycielem i zespołem klasowym, nauczyciel wpisuje „+”. Trzy znaki „+” skutkują wpisaniem oceny bardzo dobrej w rubryce „aktywność”.
  2. Za brak pracy na bieżącej lekcji, niewykonywanie poleceń nauczyciela, brak wymaganych pomocy naukowych, uczeń otrzymuje „-„. Trzy znaki „-„ skutkują wpisaniem oceny niedostatecznej w rubryce „aktywność”

§ 19.

Przyjmuje się, że:

1) liczba pisemnych sprawdzianów, trwających co najmniej jedną godzinę lekcyjną, w tygodniu nie może być wyższa niż trzy;

 2) w tym samym dniu może się odbyć jeden taki sprawdzian;

 3) o takim sprawdzianie nauczyciel powinien powiadomić uczniów z co najmniej tygodniowym  wyprzedzeniem;

4) pisemne sprawdziany obejmujące nie więcej niż trzy tematy lekcyjne i trwające nie dłużej niż 30 minut nie wymagają uprzedzającego powiadomienia;

5) zaliczenie co najmniej połowy przeprowadzonych w semestrze pisemnych sprawdzianów jest dla ucznia obowiązkowe;

6) uczeń, który z przyczyn uzasadnionych nie pisał sprawdzianu w wyznaczonym terminie, pisze ten sprawdzian w terminie i w sposób uzgodniony z nauczycielem; z uwzględnieniem pkt 5;

6a) w przypadku dłuższej nieobecności uczeń powinien ciągu dwóch tygodni napisać zaległą pracę; dokładny termin ustala nauczyciel.

W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny w dzienniku zajęć stosuje się zapis „nb”;

7) uchylony;

8) uchylony;

9) o terminie (przybliżonym) przeprowadzenia badania wyników nauczania należy powiadomić uczniów na początku semestru, w którym takie badanie zaplanowano, jednak nie później niż z miesięcznym wyprzedzeniem;

10) nauczyciela obowiązuje nie dłuższy niż trzytygodniowy termin sprawdzenia i oceny pisemnych sprawdzianów, wliczając w to dni wolne od zajęć lekcyjnych;

11) sprawdzone i poprawione prace pisemne uczniowie otrzymują do wglądu na lekcji, na której są one omawiane, ze wskazaniem pozytywnych rozwiązań oraz trudności, na jakie napotkali oraz udzieleniu wskazówek, w jaki sposób poprawić swoją pracę i jak się dalej uczyć;

12) oryginały prac pisemnych ucznia są udostępniane również rodzicom na ich prośbę przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w pomieszczeniu szkolnym; następuje to w terminie ustalonym z nauczycielem;

13) rodzic, po zapoznaniu się w obecności nauczyciela ze sprawdzoną i ocenioną pracą pisemną swojego dziecka, zwraca ją nauczycielowi;

 14) wszystkie pisemne prace ucznia nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego, którego dokumentacja dotyczy.

§19a.

  1. Uczeń może poprawiać każdą ocenę ze sprawdzianów pisemnych, kartkówek i odpowiedzi ustnych w terminie ustalonym z nauczycielem. Sposób i formę poprawy oceny ustala nauczyciel.
  2. Na poprawę oceny uczeń ma 2 tygodnie od momentu jej wpisania.
  3. Uczniowie reprezentujący szkołę w olimpiadach, konkursach, zawodach, przygotowując się do w/w konkursów, powinni mieć możliwość zaliczania prac pisemnych w terminie późniejszym, maksymalnie dwutygodniowym.

§ 20.

Bieżące i klasyfikacyjne oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Zasada jawności nie może naruszać prawa ucznia do poszanowania jego prywatności.

§ 21.

  1. Informacje dotyczące oceniania są bezpłatnie udostępniane uczniom i ich rodzicom poprzez dziennik elektroniczny.
  2. Na wniosek ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) dyrektor szkoły udostępnia do wglądu dokumentację dotyczącą egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego w miejscu i czasie przez niego wskazanym.

§ 22.

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:

1) I semestr trwa od września do grudnia lub stycznia danego roku szkolnego,

2) II semestr trwa od grudnia lub stycznia do czerwca danego roku szkolnego.

  1. Podział roku szkolnego na semestry jest uzależniony od terminu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
  2. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się na koniec I semestru a roczną na koniec II semestru.
  3. Klasyfikację końcową przeprowadza się na koniec II semestru w klasie programowo najwyższej.

§ 23.

  1. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne ustala się w stopniach skali obowiązującej w klasyfikacji końcoworocznej.
  2. Dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „-” w zapisie ocen bieżących.
  3. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się w skali obowiązującej w klasyfikacji końcoworocznej.
  4. Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się według obowiązującej skali i zgodnie z tabelą:

1) stopień celujący – 6;

2) stopień bardzo dobry – 5;

3) stopień dobry – 4;

4) stopień dostateczny – 3;

5) stopień dopuszczający – 2;

6) stopień niedostateczny – 1.

 

Stopień

% poprawnych odpowiedzi

celujący

100

bardzo dobry

90 –  99

dobry

75 – 89

dostateczny

56 – 74

dopuszczający

40 – 55

niedostateczny

0 – 39

 

  1. Z uwagi na cel oceniania bieżącego, określony w przepisach prawa oświatowego, uczeń wraz z oceną powinien otrzymać informację zwrotną – co zrobił dobrze, co i w jaki sposób należy poprawić oraz jak powinien się dalej uczyć.
  2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne nie są średnią ocen bieżących.
  3. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§23a.

Wprowadza się następujące ustalenia dotyczące funkcjonowania oceniania wewnątrzszkolnego:

1) uczeń nieprzygotowany do danych zajęć edukacyjnych może zgłosić nauczycielowi ten fakt jeden raz w semestrze  w przypadku przedmiotów nauczanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo, dwa razy w semestrze  w przypadku pozostałych zajęć. Fakt nieprzygotowania uczeń zgłasza zaraz po rozpoczęciu lekcji w formie ustalonej przez nauczyciela. W dzienniku zajęć stosuje się zapis „np.”

2) zgłoszenie nieprzygotowania, o którym mowa w ust. 1 oznacza, że podczas zajęć, do których uczeń się nie przygotował, nauczyciel nie ocenia jego wiadomości i umiejętności, z zastrzeżeniem pkt 3;

3) zgłoszenie nieprzygotowania nie dotyczy tych zajęć, w ramach których nauczyciel zaplanował z odpowiednim wyprzedzeniem pisemną pracę kontrolną, ćwiczenie, prezentację lub inną terminową formę sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych uczniów.

§24.

  1. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się nie później niż na trzy dni przed terminem zakończenia zajęć w pierwszym semestrze roku szkolnego, a końcoworoczną nie później niż na trzy dni przed terminem zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych.
  2. Terminem klasyfikacji jest termin podjęcia uchwały Rady Pedagogicznej w sprawie wyników klasyfikacji.

§ 25.

  1. Na dwa tygodnie przed terminem klasyfikacji rocznej poszczególni nauczyciele poinformują uczniów – z zachowaniem zasad, o których mowa w §20.- o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów (zajęć edukacyjnych) i oceny zachowania.
  2. Nie później niż na dwa dni po ustaleniu proponowanej oceny wychowawca oddziału klasowego w skuteczny sposób przekaże rodzicom informację, o której mowa w ust. 1. Informacja ta udostępniana jest również poprzez dziennik elektroniczny.
  3. Uchylony
  4. Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa niż ocena przewidywana.

§ 26.

  1. Oceny klasyfikacyjne z przedmiotów (zajęć edukacyjnych) i zachowania nauczyciele ustalą i przekażą do wiadomości zainteresowanym uczniom nie później niż na tydzień przed terminem klasyfikacji. Informację tę, uzyskują także rodzice (prawni opiekunowie) ucznia poprzez dziennik elektroniczny lub na własny wniosek w innej formie.
  2. Pisemną informację o ocenach uzyskanych przez ucznia w klasyfikacji śródrocznej wychowawca  oddziału klasowego przekaże jego rodzicom (prawnym opiekunom) w czasie klasowego zebrania. Informację taką uzyskuje rodzic (prawny opiekun) także poprzez dziennik elektroniczny.

§ 27.

  1. Uczeń lub jego rodzic może się zwrócić do nauczyciela z prośbą o uzasadnienie oceny. W tej sprawie obowiązuje następująca procedura:

1) uczeń lub jego rodzic składa do nauczyciela pisemny wniosek o uzasadnienie oceny        w terminie do 14 dni od dnia jej wystawienia,

2) nauczyciel uzasadnia ustnie wystawiona ocenę w terminie ustalonym z uczniem lub jego rodzicem w terminie najpóźniej do 7 dni od dnia złożenia wniosku,

3) w przypadku niedotrzymania tego terminu przez nauczyciela uczeń lub jego rodzic może zgłosić ten fakt do dyrektora szkoły,

4) dyrektor wszczyna postępowanie wyjaśniające w terminie do 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia oraz podejmuje decyzje, skutkujące uzasadnieniem oceny przez nauczyciela, którego postępowanie dotyczy,

5) uzasadnienie oceny na polecenie dyrektora może mieć formę pisemną.

  1. Nauczyciel uzasadniając wystawioną ocenę odnosi się do zapisów niniejszego statutu oraz wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów

§ 28.

Terminy określone w § 22, 24, 25  niniejszego statutu oznacza się w szkolnym kalendarzu roku i podaje do wiadomości uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) oraz zamieszcza na stronie internetowej szkoły.

§ 29.

  1. Jeżeli tryb wystawienia oceny klasyfikacyjnej z jednego lub więcej przedmiotów (zajęć edukacyjnych) lub oceny zachowania uchybia – zdaniem ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) – przepisom prawa, mogą oni wystąpić do Dyrektora z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w tej sprawie.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 uczeń albo jego rodzice (prawni opiekunowie) składają od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania, jednak nie później niż 2 dni robocze od dnia zakończenia rocznych zajęć.
  3. Wniosek rozpatruje komisja powołana przez Dyrektora w składzie określonym
    w odrębnych przepisach.
  4. W przypadku oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych komisja przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej.
  5. Sprawdzian przeprowadza się w ciągu pięciu dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń.
  6. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania komisja ustala ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
  7. Przeprowadzenie sprawdzianu, o którym mowa w ust. 4 z informatyki i wychowania fizycznego ma formę zadania praktycznego.
  8. Ustalona przez komisję ocena nie może być niższa od oceny ustalonej wcześniej.
  9. Ocena ustalona w następstwie wniosku o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego jest ostateczna z wyjątkiem oceny z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona po przystąpieniu do egzaminu poprawkowego.

§ 30.

  1. Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego regulują odrębne przepisy.
  2. O nieklasyfikowaniu ucznia klasy maturalnej wychowawca powiadomi jego rodziców niezwłocznie po konferencji klasyfikacyjnej dla klas maturalnych.
  3. Terminy egzaminów klasyfikacyjnych regulują odrębne przepisy.
  4. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena semestralna lub roczna jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 31.

§ 31.

Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego regulują odrębne przepisy z tym, że uczeń, który uzyskał prawo zdawania egzaminu poprawkowego, powinien – przed zakończeniem zajęć w roku szkolnym – uzyskać od nauczyciela przedmiotu, którego egzamin dotyczy, pisemną informację o zagadnieniach, jakie uczeń powinien przygotować do egzaminu, albo zestaw zadań odpowiadających materiałowi sprawdzanemu na egzaminie.

§ 32.

  1. Przed przystąpieniem do egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego uczeń składa pisemne oświadczenie, że na wyznaczony dzień nie posiada zaświadczenia lekarskiego o chorobie.
  2. W przypadku posiadania takiego zaświadczenia musi być ono dostarczone do szkoły najpóźniej w dniu egzaminu.
  3. Zaświadczenie dostarczone po egzaminie nie spowoduje jego unieważnienia.
  4. Oświadczenie dołącza się do protokołu z przebiegu egzaminu.

§ 33.

Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu maturalnego regulują odrębne przepisy.

§ 34.

Warunki i tryb przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu zawodowego regulują odrębne przepisy.

§ 35.

  1. Śródroczna oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ustalana w odniesieniu do obszarów oraz według skali określonej we właściwych przepisach.
  2. Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje zachowanie ucznia w szkole, w trakcie imprez organizowanych przez szkołę i inne instytucje.                   

                           §36.                        

Uchylony

§ 37.

Uchylony

§37a.

  1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala się z uwzględnieniem następujących kryteriów szczegółowych:

1) Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów oceny poprawnej, a ponadto przejawia jedno z następujących zachowań:

a) naruszył w sposób rażący lub narusza uporczywie normy współżycia między ludźmi,

b) swoim zachowaniem w sposób rażący naruszył dobra innych osób,

c ) w rażący sposób lekceważy obowiązki szkolne,

d ) postępuje nieuczciwie,

e ) dopuścił się przestępstwa komputerowego,

f ) ulega nałogom i swoim zachowaniem wywiera negatywny wpływ na innych uczniów,

g ) popełnił czyn ścigany prawnie,

h ) otrzymał kary statutowe.

2) Nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia większość kryteriów oceny poprawnej, ale przejawia jedno z poniższych zachowań:

a) nie potrafi dostosować się do norm współżycia między ludźmi,

b ) nie wywiązuje się z podstawowych obowiązków szkolnych,

c) popełnił nieuczciwość, w tym ściąganie lub plagiat,

d ) dopuścił się przestępstwa komputerowego,

e ) ulega nałogom,

f ) popełnił czyn ścigany prawnie,

g ) otrzymał karę statutową.

3) Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:

a) zachowuje się w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu własnemu i innych osób,

b) przestrzega podstawowych norm moralnych,

c) stara się wywiązywać z podstawowych obowiązków ucznia, a szczególnie dotyczących dyscypliny podczas zajęć szkolnych,

d) cechuje go kultura języka,

e) podejmuje wysiłki, by przezwyciężyć trudności w nauce i zachowaniu,

f) w pracy nad sobą wykorzystuje pomoc okazywaną przez szkołę, a działania pedagogiczne nauczycieli zmierzające do zmiany jego postawy przynoszą oczekiwane rezultaty.

4) Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny poprawnej, a ponadto:

a) wywiązuje się z obowiązków ucznia, a w szczególności:

– systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,

– terminowo usprawiedliwia nieobecności,

– przestrzega przepisów prawa szkolnego zawartych w statucie szkoły,

– respektuje polecenia wychowawcy i nauczycieli,

– wywiązuje się z obowiązków dyżurnego szkolnego i klasowego;

b) zachowuje się kulturalnie oraz respektuje zasady współżycia społecznego i normy etyczne, a w szczególności:

– uczestniczy w życiu szkolnym,

– szanuje godność innych osób, okazuje im szacunek,

– dba o kulturę słowa,

– jest uczciwy w postępowaniu,

– reaguje na zło,

– dba o zdrowie i higienę, nie uleganie nałogom,

– dba o estetykę własnego wyglądu i otoczenia,

– okazuje poszanowanie mienia szkolnego i prywatnego,

– godnie reprezentuje szkołę.

5) Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny dobrej, a ponadto przynajmniej jedno z następujących:

a) aktywnie pracuje w samorządzie klasowym lub szkolnym,

b) aktywnie uczestniczy w konkursach przedmiotowych i olimpiadach,

c) aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez wewnątrzklasowych, szkolnych i pozaszkolnych,

e) prowadzi pozaszkolną działalność społeczną, w tym wolontariat,

f) podejmuje działania integracyjne w zespole klasowym,

g) aktywnie angażuje się w pomoc koleżeńską,

h ) wykazuje dużą aktywność i kreatywność w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

i ) potrafi zaprezentować własne osiągnięcia na szerszym forum,

j ) wykazuje szczególną pracowitość i wytrwałość w przezwyciężaniu trudności szkolnych.

6) Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dobrej, a ponadto kilka z kryteriów określonych w pkt. 5

Na ocenę klasyfikacyjną zachowania mają także wpływ nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach szkolnych, i tak:

a) uczeń , który nie usprawiedliwił 5 godz. może nie otrzymać oceny wzorowej,

b) uczeń , który nie usprawiedliwił 8 godz. może nie otrzymać oceny bardzo dobrej,

c) uczeń , który nie usprawiedliwił 15 godz. może nie otrzymać oceny dobrej,

d) uczeń , który nie usprawiedliwił 25 godz. może nie otrzymać oceny poprawnej,

e) uczeń , który nie usprawiedliwił 40 godz. może nie otrzymać oceny nieodpowiedniej.

 

§ 38.

Uczeń, który dopuścił się czynu zabronionego prawem (jak w § 18 Regulaminu pracowni komputerowej), w zależności od wagi popełnionego czynu oraz jego skutków będzie podlegał postępowaniu dyscyplinarnemu, prowadzonemu przez komisję w składzie: dyrektor szkoły, wychowawca, pedagog szkolny, przedstawiciel zespołu przedmiotowego przedmiotów zawodowych. Komisja podejmie decyzję po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

§ 39.

Uczeń, który swoim działaniem wyrządził szkodę, ma obowiązek zadośćuczynienia wobec osób, których ta szkoda dotyczy w sposób uzgodniony przez komisję, o której mowa w § 38 z uczniem i jego rodzicami.

§ 40.

Uchylony

§ 41.

Uchylony

§ 42.

  1. Uchylony
  2. Uczeń ma prawo ubiegania się o wyższą niż proponowana oceny klasyfikacyjnej zachowania. Warunkiem jest wskazanie przez ucznia okoliczności, zdarzeń czy działań nie uwzględnionych przez wychowawcę przy ustalaniu oceny, a które mogą mieć wpływ na uzyskanie wyższej oceny. Wychowawca zasięga w tej kwestii opinii innych nauczycieli uczących w klasie oraz uczniów tej klasy. Ewentualnie zleca uczniowi wykonanie konkretnego zadania i ocenia jego wykonanie.