V
Organizacja wewnątrzszkolnego doradztwa i pomocy w zakresie wyboru dalszego kształcenia, udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, współdziałania z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i z innymi instytucjami świadczącymi pomoc uczniom i ich rodzicom.
§ 54.
- W celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji o wyborze kierunku dalszego kształcenia w Zespole prowadzi się – podczas godzin do dyspozycji wychowawcy oddziału klasowego i w czasie wyjazdów na organizowane przez uczelnie „Dni otwarte”, targi edukacyjne, targi pracy oraz innych zajęć – tematyczne zajęcia edukacyjne.
- Zajęcia, o których mowa w ust. 1, organizują – w porozumieniu z pedagogiem szkolnym – wychowawcy oddziałów klasowych albo inni nauczyciele.
- Zajęcia, o których mowa w ust. 1, powinny odbywać się w toku całego cyklu kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego roku nauki w Zespole.
- Raz w roku, na podstawie informacji z Powiatowego Biura Pracy, o którą wystąpi pedagog szkolny, wychowawcy oddziałów klasowych podczas godzin oddanych do ich dyspozycji przedstawią uczniom analizę sytuacji na lokalnym rynku pracy.
- Raz w roku, na podstawie informacji z Powiatowego Biura Pracy, o którą wystąpi pedagog szkolny, wychowawcy oddziałów klasowych podczas godzin oddanych do ich dyspozycji przedstawią uczniom możliwości rekwalifikacji zawodowej, jaką oferują lokalne instytucje i placówki edukacyjne.
- Odrębnie, podczas tych samych godzin, wychowawcy oddziałów klasowych przedstawią swoim uczniom zbiorcze analizy rynku pracy w krajach UE, połączone z informacją na temat podstawowych zasad zatrudnienia w tych krajach.
§ 55.
- Uczniom udziela się pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie zajęć specjalistycznych.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:
1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
5) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,
7) wspieraniu uczniów metodami aktywnymi w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,
8) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,
10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
11) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych w szkole polega na:
1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
3) realizacji programu nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
4) realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć,
5) integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
§ 56.
- Rozpoznania indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia dokonuje – przy wsparciu pedagoga szkolnego – wychowawca oddziału klasowego w pierwszych trzech miesiącach od podjęcia przez ucznia nauki w Zespole.
- Rozpoznanie, o którym mowa w ust. 1, przebiega z zastosowaniem narzędzi diagnostycznych opracowanych przez pedagoga szkolnego.
- Ucznia z rozpoznanymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obejmuje się indywidualną opieką sprawowaną przez wychowawcę oddziału klasowego i pedagoga szkolnego oraz doradcę zawodowego.
- Opieka i zajęcia, w tym zajęcia terapeutyczne, o których mowa w ust. 3, mogą też objąć rodzinę ucznia – za jej zgodą i w miarę możliwości organizacyjnych i kadrowych Zespołu.
§ 57.
Uczniów, którzy nie posiadają opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, a u których w trakcie nauki zaobserwowano takie trudności, można skierować do poradni w celu postawienia diagnozy:
1) nauczyciel lub pedagog szkolny po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia składa wniosek wraz z uzasadnieniem do dyrektora szkoły,
2) wniosek, o którym mowa w pkt 1, mogą składać również rodzice (prawni opiekunowie) lub pełnoletni uczeń,
3) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dyrektor przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem do poradni psychologiczno-pedagogicznej,
4) o fakcie przekazania wniosku dyrektor informuje rodziców albo pełnoletniego ucznia.
§ 58.
- W porozumieniu i we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Zespole – stosownie do potrzeb – organizuje się i prowadzi zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów i ich rodziców.
- Na warunkach określonych w ust. 1 w Zespole organizuje się i prowadzi zajęcia terapeutyczne dla uczniów.
- Organizatorem i koordynatorem zajęć, o których mowa w ust. 1 i 2, jest pedagog szkolny.