V

Organizacja wewnątrzszkolnego doradztwa i pomocy w zakresie wyboru dalszego kształcenia, udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, współdziałania z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i z innymi instytucjami świadczącymi pomoc uczniom i ich rodzicom.

 

§ 54.

  1. W celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji o wyborze kierunku dalszego kształcenia w Zespole prowadzi się – podczas godzin do dyspozycji wychowawcy oddziału klasowego i w czasie wyjazdów na organizowane przez uczelnie „Dni otwarte”, targi edukacyjne, targi pracy oraz innych zajęć – tematyczne zajęcia edukacyjne.
  2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1, organizują – w porozumieniu z pedagogiem szkolnym – wychowawcy oddziałów klasowych albo inni nauczyciele.
  3. Zajęcia, o których mowa w ust. 1, powinny odbywać się w toku całego cyklu kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego roku nauki w Zespole.
  4. Raz w roku, na podstawie informacji z Powiatowego Biura Pracy, o którą wystąpi pedagog szkolny, wychowawcy oddziałów klasowych podczas godzin oddanych do ich dyspozycji przedstawią uczniom analizę sytuacji na lokalnym rynku pracy.
  5. Raz w roku, na podstawie informacji z Powiatowego Biura Pracy, o którą wystąpi pedagog szkolny, wychowawcy oddziałów klasowych podczas godzin oddanych do ich dyspozycji przedstawią uczniom możliwości rekwalifikacji zawodowej, jaką oferują lokalne instytucje i placówki edukacyjne.
  6. Odrębnie, podczas tych samych godzin, wychowawcy oddziałów klasowych przedstawią swoim uczniom zbiorcze analizy rynku pracy w krajach UE, połączone z informacją na temat podstawowych zasad zatrudnienia w tych krajach.

 

§ 55.

  1. Uczniom udziela się pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
  2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie zajęć specjalistycznych.
  3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna polega na:

1) diagnozowaniu środowiska ucznia,

2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia,

3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,

4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,

5) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych, wynikających z programu wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,

6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,

7) wspieraniu uczniów metodami aktywnymi w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym zakresie,

8) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

9) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia,

10) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

11) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

12) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,

13) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

  1. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych w szkole polega na:

1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2) zapewnieniu odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,

3) realizacji programu nauczania, programu wychowawczo-profilaktycznego, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

4) realizacji wskazanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zajęć,

5) integracji ze środowiskiem rówieśniczym.

§ 56.

  1. Rozpoznania indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia dokonuje – przy wsparciu pedagoga szkolnego – wychowawca oddziału klasowego w pierwszych trzech miesiącach od podjęcia przez ucznia nauki w Zespole.
  2. Rozpoznanie, o którym mowa w ust. 1, przebiega z zastosowaniem narzędzi diagnostycznych opracowanych przez pedagoga szkolnego.
  3. Ucznia z rozpoznanymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi obejmuje się indywidualną opieką sprawowaną przez wychowawcę oddziału klasowego i pedagoga szkolnego oraz doradcę zawodowego.
  4. Opieka i zajęcia, w tym zajęcia terapeutyczne, o których mowa w ust. 3, mogą też objąć rodzinę ucznia – za jej zgodą i w miarę możliwości organizacyjnych i kadrowych Zespołu.

§ 57.

Uczniów, którzy nie posiadają opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, a u których w trakcie nauki zaobserwowano takie trudności, można skierować do poradni w celu postawienia diagnozy:

1) nauczyciel lub pedagog szkolny po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia składa wniosek wraz z uzasadnieniem do dyrektora szkoły,

2) wniosek, o którym mowa w pkt 1, mogą składać również rodzice (prawni opiekunowie) lub pełnoletni uczeń,

3) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej dyrektor przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem do poradni psychologiczno-pedagogicznej,

4) o fakcie przekazania wniosku dyrektor informuje rodziców albo pełnoletniego ucznia.

§ 58.

  1. W porozumieniu i we współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Zespole – stosownie do potrzeb – organizuje się i prowadzi zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów i ich rodziców.
  2. Na warunkach określonych w ust. 1 w Zespole organizuje się i prowadzi zajęcia terapeutyczne dla uczniów.
  3. Organizatorem i koordynatorem zajęć, o których mowa w ust. 1 i 2, jest pedagog szkolny.