VIII

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

§ 67.

  1. Czynności w sprawach i z zakresu prawa pracy podejmuje i prowadzi Dyrektor Zespołu.
  2. Stosunek pracy nauczycieli reguluje ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, a w zakresie przez tę ustawę nieuregulowanym – Kodeks pracy oraz inne przepisy szczególne.
  3. Stosunek pracy nauczyciela ma charakter zobowiązaniowy, podlega on szczególnej
    i wzmożonej ochronie prawnej, zawiera w sobie procedury oceny pracy nauczyciela
    i jego awansu zawodowego, a ponadto formułuje wobec nauczyciela szczególne wymogi etyczne, obwarowując je odpowiedzialnością dyscyplinarną.

 

§ 68.

  1. Każdy nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
  2. Nauczyciel w szczególności zobowiązany jest do:

1) prawidłowej, zgodnej z odrębnymi przepisami, planowanej i odpowiednio dokumentowanej organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego,

2) przyjęcia odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w każdej sytuacji szkolnej, a zwłaszcza podczas prowadzonych lekcji oraz wypełniania innych obowiązków, jak dyżur albo opieka podczas imprez i wycieczek szkolnych,

3) bezstronności i obiektywnego oceniania oraz równego, sprawiedliwego traktowania wszystkich uczniów,

4) udzielania uczniom pomocy w przezwyciężaniu ich niepowodzeń szkolnych
i w innych sytuacjach, jeśli taka pomoc jest możliwa i konieczna,

5) udzielania uczniom pomocy w nauce poprzez przekazywanie informacji o tym, co zrobili dobrze i jak powinni się dalej uczyć oraz udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,

6) udzielania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o szczególnych uzdolnieniach ich dziecka,

7) wspierania rozwoju psychofizycznego i intelektualnego uczniów, ich zdolności i zainteresowań poprzez popularyzację wiedzy, promocję indywidualnych osiągnięć uczniów, promocję olimpiad przedmiotowych, konkursów i zawodów oraz poprzez wsparcie udzielane uczniom przygotowującym się do udziału w tych formach współzawodnictwa,

8) wspierania procesu socjalizacji i moralnego rozwoju uczniów poprzez prowadzenie odpowiednich form zajęć grupowych lub indywidualnych oraz własny przykład,

9) stałego doskonalenia własnych umiejętności, poszerzania swojej wiedzy,

10) dbałości o powierzone jego opiece sale lekcyjne, sprzęt i wyposażenie oraz pomoce dydaktyczne,

11) sporządzania konspektów wszystkich zajęć edukacyjnych – dotyczy nauczycieli początkujących,

12)sporządzania konspektów zajęć edukacyjnych, które są hospitowane oraz lekcji otwartych i koleżeńskich.

  1. Dyrektor może stosownie do potrzeb powoływać spośród nauczycieli zespoły zadaniowe, przedmiotowe lub wychowawcze.
  2. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa dyrektor szkoły.
  3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powołany przez dyrektora.
  4. Zadania zespołów są określone potrzebami szkoły.

§ 69.

  1. Zadaniem wychowawcy oddziału klasowego jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, w tym – ucznia niepełnosprawnego, mającego trudności w nauce albo zagrożonego przestępczością i demoralizacją, wspomagających proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

2) inspirowanie działań – indywidualnych i zespołowych – służących doskonaleniu moralnemu i socjalizacji oraz poszerzaniu i rozwijaniu zainteresowań i umiejętności uczniów,

3) udzielanie pomocy w rozwiązywaniu konfliktów indywidualnych i zespołowych,

4) udzielanie indywidualnej pomocy i wsparcia uczniom we wszystkich sprawach, stosownie do ich potrzeb i własnych możliwości,

5) podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych w porozumieniu z Dyrektorem i pedagogiem szkolnym.

  1. Wychowawca oddziału klasowego ponadto wykonuje czynności administracyjne dotyczące powierzonego oddziału, wynikające w szczególności z przepisów w sprawie dokumentacji przebiegu nauczania.
  2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, wychowawca oddziału klasowego:

1) otacza indywidualną opieką każdego z uczniów,

2) planuje i organizuje – wspólnie z uczniami i ich rodzicami – takie zajęcia, które najskuteczniej służą rozwojowi jednostki i integrują zespół uczniowski oraz ustala – w porozumieniu z samorządem uczniowskim swojego oddziału – treści i formę zajęć tematycznych realizowanych podczas godzin do dyspozycji wychowawcy oddziału klasowego,

3) prowadzi zajęcia, o których mowa w pkt 2, albo korzysta ze wsparcia innych osób i instytucji, jeżeli jego kwalifikacje są niewystarczające do prowadzenia takich zajęć,

4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich oddziaływania wychowawcze wobec ogółu uczniów i wobec tych, którzy wymagają indywidualnej opieki,

5) utrzymuje stały kontakt z rodzicami uczniów, organizuje i prowadzi klasowe zebrania z rodzicami,

6) współpracuje z pedagogiem szkolnym,

7) współpracuje z innymi osobami i instytucjami, których działalność może być przydatna w realizacji zadań wychowawcy klasowego,

8) budzi zainteresowanie uczniów życiem i potrzebami środowiska, inspiruje ich do działania na jego rzecz.

  1. Praca wychowawcy oddziału klasowego powinna być planowana i dokumentowana.

 

§ 70.

  1. Zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej, a w szczególności:

1) opracowanie metod i narzędzi służących diagnostyce szkolnej, planowanie i koordynacja procedur i czynności diagnostycznych,

2) opracowanie propozycji i organizacja przyjętych przez Radę Pedagogiczną szkolnych programów wychowawczych, szczególnie tych, których celem jest zapobieganie patologiom indywidualnym i społecznym oraz promocja zdrowia,

3) udzielanie indywidualnej i grupowej pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom dysfunkcyjnym,

4) udzielanie indywidualnej i grupowej pomocy uczniom wybitnie zdolnym,

5) opracowanie, koordynacja i współpraca w prowadzeniu zajęć umożliwiających uczniom rozpoznanie ich predyspozycji oraz prawidłowy wybór kierunku dalszego kształcenia albo zaplanowania kariery zawodowej,

6) organizacja szkolnego systemu pomocy materialnej dla uczniów,

7) udzielanie nauczycielom i rodzicom uczniów porad i pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

8) projektowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu psychologii i pedagogiki – dla nauczycieli i rodziców,

9) opracowanie zasad i koordynowanie współdziałania Zespołu z Powiatową Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi instytucjami, które świadczą szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczną.

  1. W miarę potrzeb oraz możliwości organizacyjnych w realizacji zadań określonych w ust. 1. z pedagogiem szkolnym współpracuje szkolny pedagog wspierający, który ponadto szczególną opieką i pomocą obejmuje uczniów (klas integracyjnych.) posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

§ 71.

  1. Szkoła zatrudnia pracowników administracji i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy oraz wytyczne organu prowadzącego szkołę.

 

§ 72.

  1. Do zadań pracowników administracji i obsługi należy:

1) prowadzenie obsługi technicznej i administracyjnej Zespołu,

2) rzetelne i zgodne z przydziałem czynności wykonywanie obowiązków,

3) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

4) troska o bezpieczeństwo uczniów.

  1. Pracownicy administracji i obsługi powinni włączać się w proces wychowawczy szkoły.
  2. Woźni uprawnieni są do kontroli dokumentów tożsamości osób przebywających na terenie Zespołu:

1) w przypadku braku dokumentów tożsamości osoby podającej się za ucznia Zespołu woźny zgłasza ten fakt dyżurującemu nauczycielowi albo członkowi dyrekcji Zespołu; zgłoszenie powoduje, że woźny nie może podejmować w stosunku do tej osoby żadnych dalszych działań, chyba że takich zażąda przyjmujący zgłoszenie albo zachowanie tej osoby zagraża bezpieczeństwu innych uczniów,

2) woźni odmówią prawa wstępu i przebywania na terenie Zespołu osobom, co do których uzasadnione jest przekonanie, że znajdują się pod wpływem alkoholu albo innych środków odurzających, a także osobom, których zachowanie można uznać za zagrażające bezpieczeństwu uczniów i pracowników Zespołu lub w inny sposób rażąco naruszające postanowienia niniejszego statutu,

3) jeżeli osobą, o której jest mowa w pkt 2, jest uczeń Zespołu, odmowa prawa wstępu i przebywania na terenie Zespołu wymaga niezwłocznego powiadomienia i akceptacji Dyrektora Zespołu albo osoby przez niego upoważnionej,

4) odmowa w sytuacji, o której stanowi pkt 3, wymaga ponadto niezwłocznego powiadomienia i przekazania ucznia pod opiekę jego rodzicom, chyba że uczeń jest pełnoletni.

§ 73.

Główny księgowy wykonuje zadania i ponosi odpowiedzialność związaną z prowadzeniem księgowości i sprawozdawczości finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 74.

Starszy specjalista ds. kadrowych prowadzi sprawy kadrowe dotyczące pracowników szkoły.

§ 75

Referent wykonuje zadania związane z gospodarowaniem środkami materialnymi szkoły, ewidencjonuje składniki majątku szkoły.

 

§ 76.

Referent prowadzi sekretariat szkoły oraz wykonuje zadania z tym związane.

§ 77.

Specjalista prowadzi sprawy uczniowskie.

§ 78.

Starszy woźny prowadzi nadzór oraz pełni opiekę nad budynkiem hali sportowej.

§ 79.

Konserwator zabezpiecza, naprawia i konserwuje sprzęt szkolny.

§ 80.

Pracownik obsługi i dozoru wytwarzania i przesyłu ciepła odpowiada za ogrzewanie pomieszczeń Zespołu.

§ 81.

Sprzątaczki dbają o utrzymanie w należytym stanie higieniczno – sanitarnym budynku i pomieszczeń Zespołu.

§ 82.

Szczegółowe zadania pracowników szkoły, nie będących nauczycielami, wynikają z ich przydziałów czynności.