Koło Naukowe TechnoZONE w finałach europejskich

AstroPi AstroPi_Team

Świetnie się wiedzie naszym uczniom w konkursie European Astro Pi Challenge organizowanym przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Drużyna Szkolnego Koła Naukowego „TechnoZONE” w składzie: Agata Przybyła, Paweł Malisz, Dawid Mazur i Marek Pisarczyk (wszyscy z kl. 1aT) wygrała trzeci etap konkursu i będzie reprezentować Polskę w finałach europejskich. Ich programy zostaną uruchomione na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) i będą walczyć o zwycięstwo z najlepszymi drużynami z całej Europy.

Istotą konkursu było zaprogramowanie eksperymentów naukowych na sprzęcie dostarczonym przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) w celu przeprowadzenia ich w rzeczywistych warunkach orbitalnych przez astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W kolejnych etapach konkursu należało stworzyć założenia misji badawczej, a następnie stworzyć programy komputerowe.  Najlepsze z nich z poszczególnych krajów zostaną przesłane na orbitę do europejskiego laboratorium kosmicznego „Columbus”.

Oddajmy głos naszym programistom z TechnoZONE:

„European Astro Pi Challenge jest to konkurs organizowany przez Europejską Agencję Kosmiczną. Sam Astro Pi to komputer Raspberry Pi zaadoptowany do warunków na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wyposażony dodatkowo w moduł Sense HAT, który pozwala na wyświetlanie prostych komunikatów na wyświetlaczu matrycowym LED oraz wyczuwanie zmian wilgotności, temperatury, ciśnienia, natężenia pola magnetycznego, przyspieszenia itp.

Przed naszym zespołem zostały postawione dwa zadania:

Misja pierwsza polegała na wykrywaniu astronautów pracujących w module Columbus. Postawiliśmy na czujniki temperatury i wilgotności oraz wykrywanie wstrząsów. Wszystkie komunikaty, a także samo wykrycie człowieka w kosmicznym laboratorium musiało być w pełni zautomatyzowane, co wymagało od nas wielu godzin analizowania danych z czujników. Działanie programu umilał śliczny piktogram: kropelka, która ukazywała się, kiedy odczyty z czujnika wilgotności wskazywały na obecność człowieka. Program wykrywa również przebicie ścian stacji przez mikrometeoryty.

Druga misja polegała na wykrywaniu zmian orbity przez ISS, co wykonaliśmy dzięki badaniu przyspieszeń stacji. Niestety, nie mogliśmy badać tych zmian na pokładzie, więc musieliśmy stworzyć model naukowy zachowania się stacji na orbicie na podstawie dokumentacji dostarczonych przez ESA. Skoroszyt programu Excel, z którego korzystaliśmy, był wypełniony danymi w ponad 110 000 wierszach. Zawierał zarejestrowane przez kilka tygodni dane o warunkach panujących na ISS. Ich analiza pozwoliła nam stworzyć właściwy algorytm i program komputerowy, który zostanie uruchomiony przez astronautów na ISS. Dane uzyskane podczas eksperymentów zostaną przesłane na Ziemię w celu ich naukowego opracowania.”

Jesteśmy dumni z naszych informatyków i z niecierpliwością czekamy na ostateczne wyniki, które zostaną ogłoszone przez ESA 15 maja 2017 r. Konsultantami naukowymi uczniów byli nauczyciele – Marek Braun i Wojciech Cebula.