http://www.virtualwalks.kwiatek.edu.pl/

 

W ramach programu Unii Europejskiej  „Uczenie się przez całe życie”  –

Comenius Partnerskie Projekty Szkół

w naszej szkole od 1.08.2012 do 31.07.2014 realizowany jest projekt:

„VIRTUAL WALKS”

Let’s go for a virtual walk – from the past to the present – in your area and mine!

„Wirtualne spacery

Chodźmy na wirtualny spacer – twoja i moja okolica – dawniej i dziś.

Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.

Szkołami partnerskimi są:

  • Szkoła koordynująca  – OSZ TIEM , Oberstufenzentrum Technische Informatik, Industrieelektronik und  Energiemanagement – BERLIN – NIEMCY ,       http://www.osztiem.de
  • HAYRETTİN GÜRSOY GÜZEL SANATLAR VE SPOR LİSESİ  –  KOCAELİ – TURCJA  www.kgssl.com


Projekt polega na stworzeniu przez uczniów szkół średnich w wieku 16-18 lat, pochodzących z różnych krajów i różnych środowisk, trasy wirtualnych interaktywnych spacerów, na które wyrusza się przy użyciu komputera i przeglądarki. Wirtualne spacery  przedstawiają miejsca oraz budowle charakterystyczne i ważne dla kultury i tradycji regionu, w którym żyją                 i mieszkają uczniowie każdego kraju partnerskiego. Stworzone jest wrażenie trójwymiarowości przedstawianych obiektów i zapewniona możliwość wirtualnego poruszania się we wszystkich kierunkach.

Projekt realizuje założenia integracji międzyprzedmiotowej: łączy informatykę, wos, historię     i sztukę. Uczniowie realizujący projekt zagłębiają się w tradycję i historię własnego kraju          i regionu oraz zapoznają się  z materiałami przesyłanymi przez szkoły partnerskie, poszerzając w ten sposób wiedzę na temat historii i teraźniejszości krajów partnerskich.

Realizacja projektu daje uczniom możliwość doskonalenia  swoich  umiejętności komputerowych i rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Projekt zakłada bowiem przekazywanie zgromadzonych danych pomiędzy szkołami. Uczniowie  pracują z ogromną ilością otrzymanych zdjęć i plików HTML, dokładnie podążając za wytycznymi przygotowanymi przez szkołę partnerską.

Projekt zakłada stosowanie wyłącznie darmowego oprogramowania,  aby stworzyć równe szanse dla wszystkich uczestników projektu

W trakcie realizacji projektu, uczniowie i nauczyciele z krajów partnerskich uczą się od siebie nawzajem, poprzez wymianę rezultatów swojej pracy i porównywanie własnych doświadczeń.

Językiem roboczym projektu jest język angielski.

Produkty końcowe projektu będą zapisane na CD/DVD i przedstawione na stronie internetowej. Będzie je można wykorzystać w przyszłości jako narzędzie dydaktyczne.

WIZYTA ROBOCZA W POLSCE

W dniach 16 – 20. 10. 2012 w Zespole Szkól Nr 2 im. E. Kwiatkowskiego miała miejsce pierwsza międzynarodowa wizyta robocza w ramach programu Unii Europejskiej  „Uczenie się przez całe życie”  – Comenius Partnerskie Projekty Szkół. Projekt „VIRTUAL WALKS” – Let’s go for a virtual walk – from the past to the present – in your area and mine! („Wirtualne spacery” – Chodźmy na wirtualny spacer – twoja i moja okolica – dawniej i dziś!) realizowany jest przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.

W wizycie roboczej wzięło udział łącznie 18  nauczycieli ze szkół partnerskich:

Kraj Nauczyciele Szkoła  partnerska
NIEMCY 1. Pani Sabine Venkez-ca dyrektora szkoły2. Pani Sabine Burmester- Lückoff nauczycielka j. angielskiego3. Pan  Mathias Kock nauczyciel informatyki

Szkoła koordynująca

OSZ TIEM, Oberstufenzentrum Technische Informatik, Industrieelektronik und Energiemanagement

                      BERLIN – NIEMCY

  TURCJA 1. Pan Mustafa ÇOBAN dyrektor szkoły
2. Pani Binnaz Fatma YENİ nauczycielka j. angielskiego3. Pan Malik DOĞAN nauczyciel plastyki4. Pan Besim ÖZDEMİR nauczyciel plastyki
HAYRETTİN GÜRSOY GÜZEL SANATLAR VE SPOR LİSESİ

KOCAELİ – TURCJA

 FRANCJA 1. Pan Antoine Celeyron nauczyciel  j. angielskiego2. Pan Pierrick Le Bigot nauczyciel fizyki3. Pan Denis Le Roux nauczyciel mechaniki  

Lycée Polyvalent Nicolas Appert  ORVAULT – FRANCJA

 LUKSEMBURG 1. Pani  Marianne Dondelinger    nauczycielka j. francuskiego2. Pan Edouard Kayser nauczyciel historii3. Pan Raoul Klapp nauczyciel geografii

Athénée de Luxembourg

 LUKSEMBURG

  POLSKA 1. Pani Joanna Dymitrowska dyrektor szkoły
2. Pan Mateusz Kukuła nauczyciel informatyki3. Pani Maria Wanat nauczycielka j. niemieckiego4. Pani Anna Wojcieszyn nauczycielka j. angielskiego5. Pan Andrzej Zarychta nauczyciel informatyki

Zespól Szkół  Nr 2

im. E. Kwiatkowskiego

DĘBICA – POLSKA

Podczas wizyty dokonano prezentacji szkół partnerskich, zapoznano się z techniczną stroną realizacji projektu (tworzenie wirtualnego spaceru) i ustalono zasady dalszej współpracy. Nauczyciele zwiedzili szkołę, spotkali się z uczniami, odwiedzili miejsca, które będą przedmiotem wirtualnego spaceru przygotowanego przez uczniów naszej szkoły, zapoznali się z dniem dzisiejszym i historią ZS Nr 2, miasta oraz regionu (wizyta w Muzeum Regionalnym w Dębicy, w Centrum Edukacji Ekologicznej i w „Osadzie Słowiańskiej” w Stobiernej). Spotkanie przebiegało w miłej i przyjaznej atmosferze.  Pochodzący z różnych kręgów kulturowych goście, przebywający w większości po raz pierwszy w Polsce, chwalili naszą polską gościnność, dobrą organizację pracy nad projektem i smaczną polską kuchnię.

WIZYTA ROBOCZA W LUKSEMBURGU

W dniach od 17 – 21 marca 2013 delegacja ZS  Nr  2 w Dębicy w składzie:

Pani  Joanna Dymitrowska – dyrektor szkoły

Pani Maria Wanat – nauczycielka j. niemieckiego i koordynator szk. projektu Comenius

Pani Anna Wojcieszyn – nauczycielka j. angielskiego

Pan Andrzej Zarychta – nauczyciel informatyki

Ewa Bączek – uczennica kl. 2At

Klaudia Bieniasz – uczennica kl. 1 AT

przebywała w liceum ATHENEE DE LUXEMBOURG  w Luksemburgu. Była to druga wizyta robocza w ramach realizowanego przez  szkoły partnerskie z 5 krajów europejskich projektu Comenius – Partnerskie Projekty Szkol –  pod nazwą „ Virtualwalks” .W wizycie brało udział 17 nauczycieli i 23 uczniów z krajów partnerskich oraz 23 uczniów ze szkoły goszczącej.

Podczas wizyty uczniowie i nauczyciele szkół partnerskich z Francji, Luksemburga, Niemiec, Polski i Turcji przedstawiali prezentacje o swojej szkole i mieście, loga projektu i spacery wirtualne, które zostały wykonane przez uczniów danych szkół.  W wyniku międzynarodowego głosowania na wspólne logo projektu zostało wybrane logo opracowane przez  szkołę partnerską z Orvault (Francja). Wirtualne spacery zostały wykonane na podstawie materiałów otrzymanych od partnerów zagranicznych.

W programie wizyty roboczej był również spacer w realu  po centrum Luksemburga w celu wykonania zdjęć do wirtualnego spaceru, wizyta w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej i zwiedzanie należącego niegdyś do książąt Luksemburskich zamku w Vianden.

Korzystając z gościnności luksemburskich kolegów,  uczniowie mieli możliwość poznania  codziennego życia rodzin luksemburskich. Była to dla nich również możliwość nawiązania szerokich kontaktów  międzynarodowych ze wszystkimi uczniami biorącymi udział w tym spotkaniu oraz doskonalenia swoich umiejętności językowych.

 WIZYTA ROBOCZA W TURCJI


W dniach 20-24 maja 2013 delegacja nauczycieli i uczniów ZS Nr 2 w składzie:

Pani Maria Wanat – nauczyciel j. niem. i koordynator szkolny projektu Comenius,

Pan Mateusz Kukuła – nauczyciel informatyki,

Pan Andrzej Zarychta – nauczyciel informatyki,

Magdalena Cebula – uczennica kl. 2 AT,

Sara Dańczak – uczennica kl. 2 AT,

Krzysztof Stanek – uczeń kl. 1 AT

brali udział w trzeciej wizycie roboczej programu Unii Europejskiej Comenius – „Virtual walks”, która miała miejsce w szkole partnerskiej HAYRETTİN GÜRSOY GÜZEL SANATLAR VE SPOR LİSESİ w Turcji  – Kocaeli / Izmit.

Jest to liceum o kierunku plastycznym, muzycznym i sportowym. W wizycie wzięło udział 16 nauczycieli, 21 uczniów ze szkół partnerskich z Francji, Luksemburga, Niemiec i Polski oraz 21 uczniów tureckiej szkoły goszczącej, którzy przyjmowali swoich zagranicznych kolegów. Uczniowie i nauczyciele ze szkół partnerskich zostali przywitani przez całą społeczność szkoły tureckiej na uroczystym apelu, brali udział     w przygotowanym przez uczniów szkoły tureckiej pokazie mody i koncercie muzyki tureckiej.

Podczas wizyty miało miejsce podsumowanie dotychczasowej pracy nad projektem:  partnerzy z poszczególnych szkół zdawali relacje z wykonanych dotychczas zadań i określali koncepcje dużego wirtualnego spaceru. Uczniowie ze szkół partnerskich brali udział               w lekcjach wraz ze swoimi tureckimi uczniami – opiekunami.

W czasie integracyjnego spotkania pożegnalnego wszyscy mieli okazję do degustacji tradycyjnych tureckich potraw i wspólnej zabawy przy muzyce tureckiego zespołu.

Uczestnicy wizyty roboczej w szkole partnerskiej w Turcji mieli okazję zwiedzić miasto Izmit, zwłaszcza miejsce małego wirtualnego spaceru partnerów tureckich oraz zabytkową część  Stambułu, jak również odbyć rejs po Zatoce Bosfor, co dostarczyło wszystkim niesamowitych wrażeń. Uczniowie mieszkając w domach tureckich rodzin mieli możliwość poznać ich codzienne życie, dostrzec różnice i podobieństwa. Wszyscy byli bardzo zmotywowani do porozumiewania się w językach obcych. Turecka gościnność oraz miła atmosfera towarzysząca całemu spotkaniu sprawiły, że dla polskich uczniów rozstanie z tureckimi przyjaciółmi było bardzo trudne. Wszelkie stereotypy i uprzedzenia rozwiały się już od pierwszego momentu ich spotkania.

 WIZYTA ROBOCZA WE FRANCJI

W dniach 15-19 października  2013 delegacja nauczycieli i uczniów ZS Nr 2 w składzie:

Pani Joanna Dymitrowska – dyrektor szkoły

Pani Maria Wanat – nauczyciel j. niem. i koordynator szkolny projektu Comenius,

Pani Anna Wojcieszyn – nauczyciel j. angielskiego,

Pan Andrzej Zarychta – nauczyciel informatyki,

Rafał Maduzia – uczeń kl. 2 AT

Krzysztof Stanek – uczeń kl. 2 AT

brała udział w czwartej wizycie roboczej programu Unii Europejskiej Comenius – „Virtual walks”, która miała miejsce w szkole partnerskiej Lycée  Nicolas Appert – w ORVAULT – FRANCJA.

W wizycie w liceum zawodowym, które nosi imię żyjącego na przełomie XVII i XVIII wieku francuskiego wynalazcy i twórcy współczesnych metod konserwacji żywności, wzięło udział 18 nauczycieli ze szkół partnerskich z  Francji, Luksemburga, Niemiec, Polski i Turcji oraz 12 uczniów z Luksemburga, Niemiec i Polski. Uczniowie mieszkali u rodzin uczniów ze szkoły goszczącej.

Podczas spotkania uczniowie lub nauczyciele ze szkół partnerskich zapoznawali uczestników spotkania ze swoimi szkołami. Uczestniczący w wizycie uczniowie ZS nr2 zaprezentowali wykonany w ramach projektu film w wersji anglojęzycznej.

Uczniowie przedstawili również rezultaty wspólnych działań projektowych, tzn. wykonanie dużego wirtualnego spaceru na podstawie materiału zdjęciowego otrzymanego od szkoły partnerskiej. Nasza szkoła przedstawiła spacer po Kolumnie Zwycięstwa w Berlinie., wykonany pod kierunkiem nauczycieli przez zespól 6 uczniów uczestniczących w projekcie.

Uczestnicy spotkania roboczego zwiedzili i zapoznali się z funkcjonowaniem partnerskiej  szkoły w Orvault, która kształci uczniów w 3 kierunkach: ogólnym, technicznym i hotelarskim.

W programie wizyty było również zwiedzanie położonego u ujścia Loary Nantes, skansenu budownictwa wiejskiego w Kerhinet, miasteczka Guérande i muzeum pozyskiwania soli morskiej, która jest słynna na całym świecie jeszcze od czasów rzymskich.

Dużo wrażeń dostarczył koncert w wykonaniu międzynarodowej grupy nauczycieli i uczniów.

Pełna serdeczności i gościnności atmosfera, stworzona przez społeczność szkoły goszczącej sprawiła, że zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, wizyta ta  pozostanie niezapomnianym przeżyciem.

WIZYTA ROBOCZA W NIEMCZECH


W dniach 10 – 14 lutego 2014 delegacja ZS Nr 2 w składzie:

Pani Joanna Dymitrowska –  Dyrektor szkoły i nauczyciel historii,

Pani Agata Kmiecik – nauczyciel j. angielskiego,

Pan Mateusz Kukuła – nauczyciel informatyki,

Pani Maria Wanat – nauczyciel j. niemieckiego i koordynator szkolny projektu,

Pani Anna Wojcieszyn – nauczyciel j. angielskiego,

Pan Andrzej Zarychta– nauczyciel informatyki,

wzięła udział w piątej, a tym samym ostatniej wizycie  roboczej programu Unii Europejskiej Comenius Partnerskie Projekty Szkół, która  miała miejsce w szkole partnerskiej OSZ TIEM, Oberstufenzentrum Technische Informatik, Industrieelektronik und Energiemanagement w BERLINIE

W wizycie wzięli udział nauczyciele oraz uczniowie szkół partnerskich z Francji, Luksemburga, Niemiec, Polski i Turcji realizujących projekt „Virtual walks”

.

Podczas spotkania roboczego dokonano ewaluacji trwającego od prawie dwóch lat i dobiegającego już końca projektu. Szkoły partnerskie przedstawiły swoje spacery wirtualne, omówiono dalsze konieczne do wykonania działania i nastąpił przydział zadań, które będzie musiała wykonać każda szkoła partnerska przed zakończeniem projektu. Efektem końcowym projektu będzie strona internetowa, służąca m. in. do przeglądania wirtualnych spacerów oraz płyta DVD. Produktem końcowym szkoły polskiej jest wykonany przez zespól uczniów       i nauczycieli naszej szkoły, wirtualny spacer po Dębicy, który nosi nazwę ”Our Local Heritage – Nasze Lokalne Dziedzictwo” i prowadzi od ZS Nr 2 poprzez historyczną część Dębicy, ukazując zarówno jej współczesne jak i dawne oblicze. W oparciu o materiały wykonane do wirtualnego spaceru powstanie również polsko – angielska broszura ukazująca współczesne zdjęcia niektórych miejsc i budynków w naszym mieście w zestawieniu ze zdjęciami historycznymi wraz z opisami.

Uczestnicy wizyty roboczej w Berlinie zwiedzili również ciekawe miejsca związane z historią Niemiec i Berlina.