„CanSatieros” budują nowego satelitę!
Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła ponownie została zakwalifikowana do polskiej edycji międzynarodowego konkursu CanSat. Grupa naszych uczniów biorących udział w konkursie składa się z uczniów technikum informatycznego, teleinformatycznego i elektronicznego. Są to: Tomasz Zdziebło (3cT), Wiktor Jezioro (1bT), Kacper Bassara (3aT), Łukasz Krystoń (3cT), Paweł Malisz (2aT) i Przemysław Polek (3aT). Utworzyli drużynę „CanSatieros”. Będzie to kolejny duży projekt szkolnego koła naukowo-technologicznego „TechnoZone”.
CanSat to międzynarodowy konkurs, który zachęca uczniów do samodzielnego konstruowania minisatelitów i prowadzenia za ich pomocą badań naukowych. Europejska Agencja Kosmiczna (ang. European Space Agency, ESA) pragnie wspierać państwa członkowskie w realizacji działań odbywających się w ramach programu CanSat, aby umożliwić uczniom szkół średnich ich pierwszy kontakt z prawdziwym projektem kosmicznym. Europejska Agencja Kosmiczna zorganizowała jak dotąd pięć konkursów CanSat na szczeblu europejskim. Odbyły się one w latach: 2010, 2012, 2014, 2015, 2016 i 2017. Trzecie ogólnopolskie finały konkursu CanSat, organizowane przez Biuro Edukacji Kosmicznej ESERO-Polska, odbędą się już w kwietniu 2018 r.
Konkurs polega na zbudowaniu minisatelity CanSat tj. modelu prawdziwego satelity o wielkości i kształcie puszki po napoju. Największym wyzwaniem dla uczniów budujących takie urządzenie jest zmieszczenie w nim wszystkich podstawowych systemów składających się na prawdziwego satelitę – moduł zasilania, czujniki oraz systemy lądowania i komunikacji – w tak niewielkiej przestrzeni. Gotowy CanSat zostaje wyniesiony przez awionetkę na wysokość kilkuset metrów i wystrzelony przez rakietę na pułap ok. 3 kilometrów. I tak rozpocznie się jego misja – eksperyment naukowy zakończony bezpiecznym lądowaniem. Dane, jakie zbierają CanSaty bywają różne – od ciśnienia atmosferycznego i temperatury powietrza, przez telemetrię i fotografie, po poziom promieniowania jonizującego. Moduł komunikacyjny musi zapewnić komunikację podczas opadania satelity na spadochronie i przesyłanie do stacji bazowej mierzonych parametrów. Wszystkie zadania ma kontrolować zaprogramowany przez uczniów mikrokomputer.
CanSat jest jedyną w swoim rodzaju szansą dla uczniów, aby zdobyć praktyczne doświadczenie w projekcie, który bardzo realistycznie oddaje projekty kosmiczne. Uczestnicy konkursu są odpowiedzialni za wszystkie aspekty misji: wybór celów, zaprojektowanie, zbudowanie i zaprogramowanie CanSata, integracja podsystemów i testy, przygotowanie do startu i analizę danych.
Rok temu nasza drużyna „TechnoZone” zdobyła drugie miejsce. Życzymy naszemu kosmicznemu teamowi kolejnego sukcesu w tym prestiżowym konkursie.
Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronach: